UUSIMMAT

Star Wars: The Old Republic: Rise of the Hutt Cartel (PC)

01.05.2013 19:29 | Miikka Lehtonen

Tekijä: Bioware Austin
Julkaisija: EA
Testattu: Windows 8, Intel Core i5-750, 8 Gt keskusmuistia, GeForce 570 GTX
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: AMD Athon 64 X2 Dual-Core 4000+/Intel Core 2 Duo 2,0 GHz, Windows XP tai uudempi, 2 Gt muistia, 256 Mt 3D-näytönohjain
Pelaajia: tuhansia
Pelin kotisivu: http://www.swtor.com/rothc
Arvostelija: Miikka Lehtonen

Puolentoista vuoden takainen Star Wars: The Old Republic oli kolossaalinen pettymys. Aluksi niin lupaavalta vaikuttanut peli muuttui nopeasti itseään toistavaksi grindiksi, jonka pelaajat hylkäsivät laumoissa ilmaiskuukautensa jälkeen.

Nyt, useita päivityksiä myöhemmin, on ensimmäisen lisälevyn paikka. Palaamme takaisin kaukaiseen galaksiin katsomaan, onko mikään muuttunut – ja jos on, mihin suuntaan.

The Old Republic tulee todellakin jäämään historiaan yhtenä pelialan suurimmista ja käsittämättömimmistä töpeistä. Hillittömästi rahaa ja miestyövuosia vaatinut peli julkaistiin suunnattoman suosion saattelemana. Serverit notkuivat liitoksistaan pelaajien pyrkiessä pelin pariin. Paria kuukautta myöhemmin kaikkialla oli aivan tyhjää. Ei ollut kyse siitä, etteivätkö pelaajat olisi ikinä löytäneet peliä, sillä EA:n massiivinen mainoskampanja toimi. Ongelma oli vain siinä, että peli oli liian tylsä, vanhanaikainen ja rasittava pitämään miljoonayleisöään.

Viime vuonna tapahtui sitten vihdoin se, mitä moni jo alusta saakka odotti: The Old Republic muuttui ilmaispelattavaksi. Eihän se toki yhtään pelin ongelmista korjannut, paitsi ehkä sen, että nyt sen pelaamisesta ei tarvinnut enää maksaa kuukausimaksua. Mutta muuten kyllä, sillä The Old Republic on F2P-hinnoittelunsa suhteen sangen aggressiivinen peli. Jopa hahmojen sukunimien näyttäminen on kätketty mikromaksujen taakse ja ilmaispelaajana jo ennestään hidastempoinen ja puuduttava peli on vielä rasittavampaa pelattavaa.

Mutta suunta oli silti ylöspäin. Pelaajat palasivat ainakin osittain pelin pariin ja pääkaupungeissa näki parhaaseen peliaikaan muitakin pelaajia. Rauta oli siis kuumaa ja aika oli kypsä pelin ensimmäiselle lisäosalle. Ja tässä se nyt on: Rise of the Hutt Cartel!

Isotoopin perässä

Rise of the Hutt Cartel on lisälevyksi aika vaatimaton pakkaus. Se lisää pelin loppuun uuden planeetan, Makebin, jonne kaikki pelaajat singahtavat yhteisen juonen saattelemana. Siellä heitä odottaa viisi uutta kokemustasoa sekä miljardi avaruusörmyä, jotka kaipaavat tappajaansa. Alle 50. tason pelaajat eivät siis saa lisälevyltä yhtään mitään, joten jos et satu jo olemaan level capissa ja kaipaamaan lisäpelattavaa, voit lopettaa lukemisen tähän.

Ihan rehellisesti sanottuna eivät ne 50. tason pelaajatkaan lisälevyltä kamalasti saa. Makeb on pituudeltaan ja sisällöltään selvästi aiempia planeettoja pienempi keissi. Pelaajat saapuvat planeetalle jahtaamaan isotooppi 5:nä tunnettua alkuainetta, joka voisi kääntää sodan kulun. Se pitäisi kuitenkin vääntää väkivalloin irti Hutt-rikolliskartellin lonkeroista, joten aivan helposta operaatiosta ei ole kyse. Alun pienten lämmittelytehtävien jälkeen tarjolla on kymmenkunta noin tunnin mittaista tehtävää, joissa jahdataan tiedemiehiä, ratsataan Huttien tutkimusaluksia ja muuta mukavaa.

Sisältö itsessään on sitä The Old Republicin sujuvaa perustasoa ja täten viihdyttävää katseltavaa, mutta siinä on yksi tyly ongelma: sitä on ihan pirun vähän. Itse aloin epäilemään jonkinlaista dramaattista juonenkäännettä kun tarina kiihdytti kohti loppuaan jo 53. tasolla, mutta niin se vain loppui kesken, jättäen jäljelle puolitoista tasoa hankittavaa kokemusta. Mistäs niitä hankittaisiin? No miten olisi kahdella bonustehtäväketjulla, joiden sisältö räjäyttää tajuntasi!

On nimittäin käynyt niin, että kaksi ilkeää tahoa on jemmannut pelin wanhoille planeetoille joitain kymmeniä roippeita – ensimmäinen vakoilukamaa, toinen mystisiä raivon siemeniä – jotka nyt täytyisi etsiä. Ideana todellakin olisi kiertää pelin vanhoja planeettoja ja etsiä niistä ne kiintopisteet, joissa skannaamalla tai muuten vain kiikaroimalla löydetään yksi tusinoista kätketyistä esineistä. Sitten toistetaan. Ja toistetaan. Ja toistetaan. Ja jos tästä ei vielä kertaalleen saa tarpeekseen, samaa voi harrastaa myös Makebilla päivittäin toistettavien dailyjen muodossa.

Jos en paremmin tietäisi, luulisin, että ylläoleva teksti on The Old Republic –parodiaa, sillä siinähän on koko pelin perusongelma tiivistettynä kahteen kamalaan tehtäväketjuun: juokse ympäri vanhoja ja jo puhki hinkattuja planeettoja etsimässä turhanpäiväistä roskaa vähäisten kokemuspisteiden tasossa ja sitten toista se liian monta kertaa.

Kun 55. taso on vihdoin plakkarissa, tarjolla olisi pari uutta instanssia ja raidia, joissa voi jahdata uutta ja kovempaa loottia. Vaikeustaso on selvästi tiukempi kuin aiemmissa hard mode –instansseissa ja niihin jo aikaa sitten tottuneet pelaajatkin ovat päässeet oikeasti hikoilemaan kovemman haasteen myötä.

Mutta missä on kaikki muu? Missä ovat avaruustehtävät, missä ovat uudet warzonet? Missä ovat ne hahmojen omat tarinat, joiden jatkamista Bioware on lupaillut pelin ilmestymisestä saakka?

Ja siinä se?

Rise of the Hutt Cartel tuntuu paperilla aivan kolossaaliselta pettymykseltä. Sen sisällön määrä olisi kotonaan ilmaisessa sisältöpäivityksessä, mutta että 20 euron lisälevyssä? Aktiiviset kuukausitilaajat saavat ostaa lisälevyn kympillä, mikä on jo askel oikeaan suuntaan, mutta ei mielestäni tarpeeksi pitkälle. Vähäisen sisällön ohella Rise of the Hutt Cartel kärsii nimittäin siitä, että pelin kehitystiimi ei selvästikään ole oppinut mitään aiemmista virheistään.

Alueet ovat prikulleen samanlaista suota kuin aiemminkin: kapeat rännit ovat täynnä hirviölaumoja, joita ei usein pysty edes kiertämään. Hirviöitä, joilla on liikaa kestoa, jotka ovat liian hajallaan ja joista saa liian vähän kokemuspisteitä. Hirviöitä, jotka stunnaavat, tönivät ja keskeyttävät esimerkiksi omalle classilleni tärkeitä channel-kykyjä koko ajan. Näin sellainenkin perusasia kuin paikasta toiseen liikkuminen on aivan tajuttoman penseää touhua ja koko peli tuntuu kamalalta puurtamiselta.

Tehtäväsuunnittelu on myös ongelmallista kahdessakin mielessä. Näistä ensimmäinen on se, että ne ovat suunnilttelultaan kuin The Old Republicin perustehtäviä, eli aika tylsiä. Juokse tuonne, hae se, tapa 30 sotilasta, toista. World of Warcraftissa on jo viimeiset viisi vuotta nähty hauskempia ja vaihtelevampia tehtäviä, miksei The Old Republicissa? Nyt jos koska olisi ollut kultainen tilaisuus esitellä tiimin taitoja ja näyttää, että vaikka resurssit eivät riitäkään wanhan maailman korjaamiseen, jatkossa mennään paremmalla tyylillä.

Lisäongelma tulee siitä, että tehtäviä on vähän ja ne ovat aika pitkiä. Se on ehkä tarinankerronnallisesti hyvä juttu, mutta ei niinkään pelattavuuden kannalta. Nyt käy nimittäin niin, että kun tehtävä kestää tunnin, se on tunti peliaikaa, jonka aikana pelaaja ei saa juuri yhtään kokemusta saati sitten tehtävästä jaettavia palkintoja. Mutta eipä tehtävistä järkevää loottia muutenkaan saa. Itse pelasin lisälevyn hahmolla, jonka varusteet olivat suoraan sanoen aivan kamalat. Silti en saanut Hutt Cartelin myötä mitään järkeviä parannuksia. Ideana kun olisi grindata planeetalta kolikoita, joilla voi sitten itse ostella uudet varusteensa kauppiailta.

Joku ehkä kuvittelee, että aivan ilokseni väännän torttua The Old Republicin niskaan, mutta se ei voisi olla kauempana totuudesta, sillä olen lähinnä vain loputtoman pettynyt siihen, millainen The Old Republicista lopulta tuli. Alkuperäisen ennakkojuttuni lukeneet muistavat, miten täpinöissäni olin pelattuani sen ensimmäistä 20 tasoa. Ja niinhän se onkin, että jos The Old Republicista pelaisi vain kunkin hahmoluokan tarinat ja ajaisi vähän instanssia päälle, tarjolla olisi pahuksen hyvä pelikokemus. Ongelma on se kaikki ympärille tungettu roska, joka on liian hidasta, liian tylsää ja liian vanhanaikaista.

Henkilökohtaisesti jään odottamaan sitä päivää, jolloin The Old Republiciin lisätään ominaisuus, jolla level capin saavuttaneet pelaajat voivat levelöidä alttejaan pelaamalla puhtaasti näiden luokkatarinoita. Se on se päivä, jolloin maksan mielelläni The Old Republicin pelaamisesta. Se päivä ei kuitenkaan tullut Rise of the Hutt Cartelin myötä. Oltiin laadusta mitä mieltä oltiin, yhdestä asiasta on vaikea väitellä: Rise of the Hutt Cartelissa on aivan liian vähän kaikkea 20 euron hintaiseksi lisälevyksi.

 

Lisää aiheesta

Star Wars: The Old Republic (PC)

The Old Republicia herjattiin ennakkoon World of Warcraft –kopioksi, mutta totuus on hieman toisenlainen. On totta, että peleillä on yhtäläisyyksiä.

Star Wars: The Old Republic -ennakko (PC)

Imperiumin ja ituhippien joukot asettuvat toisiaan vastaan sisällissodan uhatessa. Toisella puolella on palkkionmetsästäjiä, Sith-velhoja ja salamurhaajia, toisella taas kylpytakkeihin sonnustautuneita humanisteja ja Han Solo –kopioita. Ei ehkä se tasaisin matsi.

Lue myös

Dead Island: Riptide (PC, PS3, Xbox 360)

Dragon’s Dogma: Dark Arisen –ennakko (PS3, Xbox 360)

Dungeons & Dragons: Neverwinter -ennakko (PC)

Lords of Football (PC)

Luigi’s Mansion 2 (3DS)

Sniper Elite Nazi Zombie Army (PC)

Soul Sacrifice -ennakko (PSV)

 

Keskustelu

Miikka: ”Henkilökohtaisesti jään odottamaan sitä päivää, jolloin The Old Republiciin lisätään ominaisuus, jolla level capin saavuttaneet pelaajat voivat levelöidä alttejaan pelaamalla puhtaasti näiden luokkatarinoita. Se on se päivä, jolloin maksan mielelläni The Old Republicin pelaamisesta.”

Täysosuma.

Muropaketin uusimmat