ATI ehdottaa fysiikkalaskennan siirtämistä näytönohjaimille

07.06.2006 16:22 | Jukka O. Kauppinen

Teknologiavalmistaja ATI esitteli Computex-messuilla teknologiaansa, jonka avulla yhtiö ehdottaa näytönohjaimien hyödyntämistä pelien fysiikan laskemiseen. Yhtiö onkin ehdottanut emolevyvalmistajia lisäämään emolevyihinsä kolme PCI Express –liitäntää, nykyisten yhden tai kahden sijaan.

Kolmannen liitännän ei tarvitse toimia täydellä PCI Express –väylän nopeudella, sillä kolmanteen väylään liitettävää näytönohjainta ei käytetäkään grafiikan laskemiseen – vaan fysiikkaprosessorina.

ATI kertoo kehittäneensä näytönohjaimiin perustuvaa ratkaisuaan seitsemän kuukauden ajan, ja esitteli laskentaa messuilla X1600- ja X1900-sarjan näytönohjaimilla. Kuten Sampsa Kurri raportoi itse messuilta, ”Radeon X1900 suoriutui 15000 objektin fysiikoiden laskemisesta yli kahdeksan kertaa paremmalla ruudunpäivitysnopeudella verrattuna pelkästään Conroe 2,67 GHz -prosessorin suorittamaan laskentaan.”

ATI:n mukaan grafiikkakorteissa käytettävät prosessorit ovat kuitenkin tätäkin monipuolisempia ja joustavampia. Niitä voidaan käyttää myös muihin tehtäviin, eikä kannata olettaa että koneessa olevat grafiikkapiirit keskittyisivät tulevaisuudessa yksinomaan pelkkään grafiikan laskentaan. ATI kehuukin, että kahden näytönohjaimen CrossFire-järjestelmä voi luoda sekä peligrafiikkaa että fysiikkaa, yhtaikaa. Tietokoneessa voidaan käyttää myös kahta näytönohjainta CrossFire-yhdistelmänä peligrafiikkaan, ja kolmatta vanhempaa näytönohjainta pelifysiikan laskentaan.

ATI ei ole ainut fysiikkalaskentaa puffaava taho. NVIDIA on omalla tahollaan kiinni samassa aiheessa. Yhtiöltähän tuli jo viime maaliskuussa lehdistötiedote, josta seuraava lainaus:

NVIDIA ja peliteknologian toimittaja Havok esittelevät Game Developer Conference -tapahtumassa (21.-24.3.) alan ensimmäisen ratkaisun, jossa pelin grafiikasta vastaava näytönohjain vastaa myös fysiikkamallinnuksesta eli kolmiulotteisten kappaleiden liikkeiden simuloinnista.

NVIDIAN ja Havokin teknologiayhteistyön tuloksena syntynyt uusi Havok FX -ohjelmisto tuo pc-peleihin yksityiskohtaiset fysikaalisten ilmiöiden simulaatiot. Havok FX:n avulla grafiikkapiiri voidaan simuloida esimerkiksi kitkaa, törmäyksiä, painovoimaa, vauhtia ja vartalon fysiikkaa. Havok FX lisää pelin sujuvuutta, sillä prosessoritehoa vapautuu muuhun laskentaan.

Toisin sanoen NVIDIAn ratkaisussa on sama idea. Heidän fysiikkalaskentansa sujuu GeForce 6- tai 7-piireilä, joko yhdellä grafiikkapiirillä tai kahden näytönohjaimen SLI-yhdistelmällä.

Lisäksi markkinoille yrittää myös AGEIA-yhtiö omalla erikoistuneella fysiikkakortillaan. Melkoista tunkua fysiikkamarkkinoille, täytyy sanoa. Saa nähdä syntyykö tästä jotain todellista, vai käykö fysiikkakorteille kuten aikoinaan erillisille MPEG-videon purkukorteille. Tietotekniikan kehitys ja tietokoneiden nopeutuminen tekivät erillisistä MPEG-korteista turhia, kun tietokoneiden ja pian myös näytönohjainten prosessorit huolehtivat videoiden toistosta muiden tehtäviensä ohella.

Jos haluat tarkemman kuvan ATI:n näytönohjaimilla tapahtuvasta fysiikkalaskennasta, niin voit katsoa firman Computex-demovideoita tästä: