Uusimmat

Beyond: Two Souls yrittää ja hosuu liikaa, silti onnistuu monin paikoin – lue arvostelu

12.10.2013 10:00 Jukka O. Kauppinen

Miikka Lehtonen matkasi suurin toivein David Cagen uusimman seikkailun pariin – ja pettyi. Cage yrittää olla pelien Stephen King, mutta ei ihan onnistu siinä. Ja vaikka käsikirjoituksessa onkin isoja ongelmia, on pelissä myös liikaa hosuntaa. Silti – monin paikoin se on myös pelimaailman parhaimpiin lukeutuvaa tarinankerrontaa…

Hieman Heavy Rainin tavoin myös Beyond luottaa omaperäisiin kontrolleihin, mutta nyt hieman järkeistettynä. Jodie liikkuu vasemmalla tikulla. Oikealla katsellaan ympärilleen ja tehdään kaikkea muutakin mahdollista, sillä Jodien lähiympäristöön ilmestyy interaktioita osoittavia palluroita, joita aktivoidaan tyrkkäämällä kohti tikulla. Heavy Rainista tutut eleet ja outo liikkumismekaniikka ovat siis jääneet historiaan.

Quick Time Eventejä löytyy yhä reippaasti, sillä olipa Jodie väistelemässä saatanallisen hengen hyökkäyksiä, juoksemassa palavassa talossa tai ammuskelemassa terroristeja, toimintakohtaukset hoidetaan niiden avulla. Peli hidastuu ja sitten ideana olisi tuuppia oikeaa tikkua ”Jodien liikkeen suuntaan”, jotta neiti väistää palavat parrut ja vihaiset kirvesmiehet. Mutta liikkeen suunta on usein vähän epäselvä käsite. Jodie väistää alaspäin ja työntää käsiään hieman yläoikeaa kohti. Mihin heilutat tikkua?

Eipä silti, että väärä vastauskaan olisi fataali, sillä pelissä ei juuri ole varsinaisia fail stateja. Vaikka hommansa ryssisi miten totaalisesti, kohtaukset jatkuvat aina, mutta hieman eri tavalla. Ja tämä sitten vesittääkin viimeistään ne vaaralliset ja uhkaavat kohtaukset. Heavy Rainissahan päähenkilöt saattoivat kuolla, mutta yhden henkilön pelissä se ei tietenkään onnistu.

Tai no – ei ihan yhden, sillä onhan Jodiella mukanaan Aiden. Kolmionappia painamalla voi usein vaihtaa Aidenin perspektiiviin ja leijailla sitten ympäriinsä tönimässä esineitä, kuristamassa ihmisiä ja etsimässä salaisuuksia. Aiden on se pelin pääasiallinen ongelmanratkontamekanismi, sillä kun Jodie jumittuu johonkin, Aidenin täytyy käydä kaatamassa seinä, murhaamassa sheriffit tai suojaamassa Jodie pudotukselta.

Lue koko arvostelu: Beyond: Two Souls (PS3)

Lisää aiheesta

Heavy Rain (PS3) 

Sanotaan David Cagesta mitä muuta tahansa, miehellä riittää pokkaa pienen kylän tarpeisiin. Yhdessä tiiminsä kanssa Cage on tehnyt vähän pelejä ja aina täysin normaalin pelaamisen rajojen ulkopuolella. Tarinankerronnan kehittäminen ja rohkean kokeelliset ratkaisut ovat aina olleet miehen tavaramerkkejä, eikä Heavy Rain tee poikkeusta paitsi yhdessä asiassa: tällä kertaa miehen kokeilut osuvat napakymppiin.

Fahrenheit (pc, PS2, Xbox) 

Peli yhdistää upealla tavalla erilaisia tehokeinoja, niin tekniikan kuin tarinankerronnan rintamilla. Esimerkiksi kameran ja kuvakulmien käyttö on ainutlaatuisen tehokasta. Tapahtumia voidaan esittää jaetulla ruudulla yhtaikaa useammasta näkökulmasta – välillä tämä on vain tehokeino, välillä toisessa kuvassa näytetään lähestyvää toista hahmoa ja hätistetään pelaajaa pikaisiin toimiin, ennen kuin aika loppuu.