Uusimmat

DirectX 12 osaa hyödyntää useita näytönohjaimia yhden pelikuvan luomiseen

04.05.2015 13:06 Jukka O. Kauppinen

Build 2015 –teknologiakonferenssi tarjosi useammankin mielenkiintoisen tiedonmurun Microsoftin tulevasta DirectX 12 –grafiikkarajapinnasta. Sen myötä esimerkiksi Square Enix tarjoili yleisölle realistista kuvaa itkevästä naisesta. Itku tuotettiin neljällä Titan X –näytönohjaimella 3840×2160-tarkkuudella, NVIDIAn efektikirjastolla ja Square Enix –pelitalon Luminous-pelimoottorilla.

Ja näin se itkuu sujuu:

 

 

Teknisesti kiinnostavampaa on se, että DirectX 12 mahdollistaa useamman näytönohjaimen käyttäminen yhden ainoan pelikuvan luomiseen. Pelikehittäjät voivat jatkossakin käyttää toisiinsa kytkettyjä näytönohjaimia SLI/CrossFire-tiloissa, mutta Microsoftin grafiikkarajapinta mahdollistaa myös toisiinsa kytkemättömien näytönohjainten valjastamisen samaan urakkaan.

SLI/Crossfire-näytönohjaimet näkyvät DirectX 12:sta yhtenä erittäin tehokkaana näytönohjaimena, kun taas erillään ne näkyvät näytönohjainresursseina, joita voidaan käyttää yhdessä saman kuvan laskemiseen. Laskennan tehostumisen lisäksi DirectX 12 osaa käyttää eri näytönohjainten muistia yhteistuumin.

Lisää aiheesta Muropaketissa:

Microsoft esitteli Square Enixin DirectX 12 -demoa

DirectX 12 osaa hyödyntää tietokoneen jokaista näytönohjainta