UUSIMMAT

Hitman Absolution – huonoa hiippailua lineaarisissa ränneissä

19.11.2012 21:30 | Jukka O. Kauppinen

Elämä on täynnä pettymyksiä. Siihen meidät kasvatetaan jo päiväkohdista lähtien. Onneksi Agent 47 on ollut aina paikalla auttamassa, kun täytyy ryhtyä surutyöhön. Tällä kertaa tarvitaan kuitenkin ulkopuolista apua, sillä Agent 47:n rooli Hitman Absolutionissa ei vakuuta, ei sitten yhtään. Miikka Lehtonen raportoi:

Kun hiippailukentät ovat vihdoin takana – ja tuntuu siltä että noin 60% pelistä on niitä – on vihdoin aika tehdä sitä, missä Hitman on aina ollut paras: murhata paskapäitä. Pelin kunniaksi salamurhatehtävät ovat pääasiassa sangen kekseliäitä, mutta eivät nekään yleisesti ihan sitä vanhaa tasoa ole.

Salamurhakentät ovat ensinnäkin paria lukuunottamatta todella pienikokoisia ja ahtaita. Näin löydettäviä kikkoja ja temppuja on heti vähemmän kuin ennen. Lisäksi tässäkin kohtaa filosofiset suunnitteluerot puskevat vastaan. Siinä missä aiemmin Hitmaneissa ne mielikuvituksellisimmat tapot vaativat pitkän ja monimutkaisen tapahtumasarjan masinointia, nyt viholliset käyvät itse kohteliaasti maistelemassa myrkytettävää sushia, kurkkimassa pohjattoman kuilun reunalla tai seisoskelemassa pudotettavan autonromun alla.

Tämä on toki lähinnä ongelma, joka vaivaa vain Hitman-sarjan veteraaneja. Kaikki muut – ja me veteraanitkin kun vähän silmiä siristää ja puree huulta – saavat kyllä taatusti viihdettä murhatehtävistä. Kekseliäät ja vaihtelevat ympäristöt, monipuoliset tappotavat ja pisteytyssysteemi, joka kannutaa pelaamaan oikein ovat kaikki toimivia juttuja.

Lue koko arvostelu: Hitman Absolution (PC, PS3, Xbox 360)

Lisää aiheesta

Hitman: Sniper Challenge (Xbox 360)

Hitman: Blood Money (pc, PS2, Xbox, 360)

Hitman: Absolution -haastattelussa IO Interactive