UUSIMMAT

Kaksi näkökulmaa Mad Maxin autosotaan – Crossout ja Mad Max

19.09.2016 22:00 | Jukka O. Kauppinen

Max Mad- ja Crossout –pelit ovat hyvin läheisiä serkkuja toisilleen. Ei epäilystäkään siitä, etteikö Crossout lainaa valtavasti sekä Mad Max-elokuvista että vimevuotisesta pelistä. Ja tiedättekös? Hyvin on lainannut!

Avalanche Studiosin Mad Max –peli puhkui upeasti elokuvien henkeä ja fiilistä. Pelintekijät olivat saaneet pistää näppinsä Fury Road –leffan kehitysaapisiin, ja niistä olikin sitten lainattu yhtä sun toista pelin puolelle. Ei vähiten hurjan toimivaa autosotaa ja maailmanlopun jälkeisiä, kovin hiekkaisia maisemia. Peli toimi juupelin hyvin ja autosota oli hurjan hauskaa, vaikka touhu jossain kohtaa rupesikin jo vähän kiertämään kehää. Suosittelen silti yhä mokomaa peliä täysin sydämin.

War Thunderista tutun Gaijin Entertainment –studion Crossout lähestyy samaa aihetta hieman toisesta suunnasta. Se on mikromaksuvetoinen ilmaispeli, jossa autosoditaan netissä, itse rakennetuilla ja kustomoitavilla autoilla. Ihminen vastaan toinen ihminen, tiimi vastaan tiimi, aikaa kolme minuuttia, tappakaa.

Molemmat pelit viehättävät syvästi auto- ja räiskintäfriikkejä, ja Crossoutin autoräminässä on jotain todella ruosteromanttista, kuten Jukka O. Kauppinen meille kertoo:

Crossoutin ytimessä on näet kulkupelien kustomoitavuus. Valmiitkin autot voi purkaa aivan alkutekijöihinsä ja rakentaa sitten täysin uudelleen, pelaajan mielen mukaan. Mitä korkeammille leveleille nousee, sitä monipuolisempia osia saa käyttöönsä ja sitä kummallisempia sota-autoja syntyy.

Ja kun sanon, että autot voi purkaa alkutekijöihinsä, niin en kuulkaa yhtään liioittele. Aloitusautonkin alustan voi purkaa niin, että autotallin lattialla on jäljellä vain yksinäinen ruuvi. Sitten vain mätkitään yhteen alustan palasia, liitetään siihen renkaita tai telaketjuja, läjäytetään johonkin soveliaimmalta vaikuttava ohjaamo ja siinä jo onkin jonkinlainen kulkuneuvon alkio. Vielä tarvitaan muun muassa panssarointia, erilaisia lisävarusteita ja tietenkin aseita.

Oman hahmon leveleistä riippuvat myös autotalliin mahtuvien autojen määrä sekä uusien osien rakentamismahdollisuudet. Taas kerran, mitä enemmän leveleitä, sitä monipuolisemmin kaikkea voi värkätä, jos vain taisteluista on tarttunut mukaan myös tarpeellisia raaka-aineita ja osia, joista uusia kamoja syntyy.

Lue koko ennakko: Crossout-ennakko – Mad Maxin autokaahailua nettiräiskeenä (PC)

Crossout

 

Entäs se Mad Max –itse?

Autotaistelu toimii teknisesti paremmin. Mad Max –elokuvien tapaan taisteluissa ajetaan kovaa, tuupitaan muita autoja ja yritetään romuttaa niiden heikkoja kohtia kuten renkaita ja punaisena hohtavia bensakannuja. Käytössä on sen hyvinkin törmäilykykyisen auton ohella Maxin haulikko hyvin rajallisten ammustensa kanssa, sekä lavalla keikkuva Chumbucket. Chumbucketilla on käytössään harppuuna, jolla voi tehdä jos jonkinlaista. Sillä voi repiä autoista ihmisiä, panssareita tai renkaita. Koska peli nojaa fysiikkamalliin, tilanteesta riippuen harppuunalla voi myös pyöräyttää vihollisauton ulos tieltä ihan puhtaasti nykäisemällä sopivassa paikassa vähän kyljestä.

Lue koko arvostelu: Mad Max (PC, PS4, Xbox One)

MadMax_WastelandShotgun

 

Lue myös itse elokuvan arvostelu:

Mad Max: Fury Road on viiden tähden psykosirkus, jonka haluaa mennä katsomaan heti uudelleen. 150 miljoonan dollarin budjetista huolimatta elokuva noudattaa samaa arvaamatonta ja rujoa linjaa kuin sarjan aikaisemmatkin osat. Trailerit olivat vakuuttavia, mutta Fury Road onnistui silti yllättämään positiivisesti. Esimerkiksi paljon hehkutettu pyörremyrskykohtaus ei olekaan leffan loppuhuipennus, vaan se nähdään jo ensimmäisen puolen tunnin sisällä.

Lue juttu: Mad Max: Fury Road on viiden tähden psykosirkus

Doof Warrior