Kaksi ristiinnaulitsemista, monta näkökulmaa
Pelialan ammattilaisjulkaisu Gamasutran Richard Clark on pelasi loppuvuodesta kahta peliä, joiden käsikirjoitus tarjoaa pelaajille tavanomaisesta poikkeavia näkyjä. Molemmissa on kuitenkin eräs yhteinen teema: ristiinnaulitseminen.
Kristinuskon kantavaksi teemaksi muodostunut julma teloitustapa on inspiroinut sekä Fallout: New Vegas -seikkailun että Assassin’s Creed: Brotherhoodin tekijöitä.
New Vegasissa ristiinnaulitsemilla tuodaan pelin teemaan ja henkeen julma muutos, kun sinänsä väkivaltaiselta mutta kuitenkin tavallaan harmittomalta vaikuttaneet eri faktioiden voimasuhteet räväytetään ruuduille julmimmalla ja ennen kaikkea pelkoa herättävällä tavalla. Ristiinnaulitsemisella ei jaeta oikeutta, vaan halutaan kauhistuttaa. Myös pelaajaa.
Brotherhoodissa Colosseumissa tapahtuvassa näytelmässä Jeesusta näyttelevän hahmon leikkiristiinnaulitseminen on taasen vaarassa muuttua todeksi. Näyttämön ja yleisön ympärillä kuitenkin pelataan myös toista peliä, useiden tarinoiden kietoutuessa toisiinsa suureksi draamaksi.
Clarkin artikkelista voi lukea lisää ristiinnaulitsemisten merkityksestä niin pelien tarinoissa kuin pelaajaan vaikuttamisesta.
Lue juttu: Analysis: A Tale of Two Crucifixions
Lisää aiheesta
Fallout: New Vegas (PC, PS3, Xbox 360)
Assassin’s Creed Brotherhood (PC, PS3, Xbox 360)
Lue myös
Bethesdan ja Interplay sota Fallout-sarjan oikeuksista jatkuu