Kauan sitten: pelitekijät tekivät digitaalista Hollywoodia
Yhdysvaltalainen Cinemaware oli 1980- ja 1990-luvuilla jonkin aikaa yksi pelialan rakastetuimmista yrityksistä. Sen hyvin omaperäinen, elokuvista väkevästi lainaava tyyli oli pelibisneksessä jotain aivan uutta. Helppoa pelinteko ei kuitenkaan ollut edes tuolloin. Hollywoodin henkeä ja tarinankerrontaa lainaavat pelit olivat vaikeita tehdä ja kalliitakin, mihin yhtiö lopulta kaatuikin.
Mutta Cinemawaren tarina noususta, menestyksestä ja tuhosta on hieno, värikäs lehti viihdebisneksen suuressa kirjassa. Kuinka studio alkujaan yritti luoda pelejään ulkopuolisten tiimien avulla, mutta päätyi lopulta palkkaamaan oman kehittäjätiiminsä. Kuinka syntyivät Defender of the Crownin, King of Chicagon, Rocket Rangerin, It Came from the Desertin ja muiden firman klassisten hittien kaltaiset teokset?
Ja ennen kaikkea: kuinka Cinemaware nousi tyhjästä ja vei pelintekemisen, pelitaiteen ja designin jaloja taitoja monta askelta eteepäin.
Niistä voi lukea Jimmy Maherin kirjoittamasta hienosta historiikista.
Lue juttu: Silicon Hollywood: Cinemaware’s Transitional Period
Lisää aiheesta
80-luvun hittipeli muuttuu elokuvaksi – It Came from the Desert –leffasopimus varmistui
Cinemaware julkaisee 24 vuotta vanhan pelin
Rocket Rangerin Kickstarter ylitti rahoituskynnyksen – vain 716 taalalla