Uusimmat

Leffabisneksen ja pelien sovittaminen yhteen on niin kovin vaikeaa

25.06.2009 15:25 Jukka O. Kauppinen

Vin Dieselin perustaman Tigon Studio -pelifirman toimitusjohtaja Ian Stevens on seurannut viihdemaailman toimintaa tarkoin niin elokuvien kuin pelienkin puolelta. Ja huomannut niiden puhuvan harvoin samaa kieltä. Elokuvateollisuudelle peleistä tuli vakavasti otettava yhteistyökumppani vasta kun Hollywood tajusi, että vain pelit pystyvät pysäyttämään leffateollisuuden kaupallisen rapautumisen.

Yhteistyö ei ole helppoa kummallekaan. Stevensin mukaan pelikehittäjät eivät suuremmin ymmärrä Hollywoodin parhaiden leffakäsikirjoittajien tarinankerrontatekniikoita, kun taas leffapuolella moni näki pelit pelkkänä hevonpaskana.

”Mutta sitten he tajusivat, että me tienaamme peleillä enemmän kuin he elokuvillaan”, Stevens kertoo muutoksesta.

Ongelmia kuitenkin piisaa. Hollywoodin puolella ei aina ymmärretä pelintekemisen prosessia tai edes ymmärretä sitä, että mikä erottaa hyvän pelin huonosta.”

Lue laajempi haastattelu Hollywoodin ja pelimaailman törmäyksestä täältä:

Lue myös

Bethesda osti id Softwaren!

eDomen arvosteluviikko: Bionic Commando, East India Company, Fat Princess, New Star Grand Prix, UFC Undisputed

Tekoäly oppi pelaamaan Pitfallia, ihmiskunnan loppu on lähellä

Xbox 360 Arcaden muisti kaksinkertaistui

Xbox Originalsista tuli Games on Demand

Muropaketin uusimmat