Mitä se speedrunnaaminen on? Silkkaa huijarointiako vain? Eric kertoo totuuden!
Eric Hartin, mies parhaassa veressään, joka on onneksi ihon sisäpuolella. Eric on myös Domen kovin mättömies, joskin voi toki olla että Niklas Isbergillä on tästä vähän toisenlaista mielipidettä. No, Eric paitsi tykkää mättää, niin hän tykkää myös speedruneista – ja nyt salamannopea asiantuntijamme kertoo meille mistä speedruneissa on kyse!
Karkein jako speedrunien välillä voidaan tehdä niin sanottujen any% ja 100% -kategorioiden välillä. Siinä, missä any%-peluun aikana pelaajien tavoitteena on vain päästä lopputeksteihin, 100%-peluussa tavoitteena on toteuttaa samalla jokainen pelin sisäinen tavoite. Työkalut speedrunien aikana ovat yleensä vapaat. Pelaaja voi käynnistää pelin uudestaan niin monta kertaa kuin haluaa tai skipata pelistä niin paljon kuin haluaa, kunhan käytetään pelistä löytyviä tekniikkoja. Jos pelin saa pelaamalla tilaan, jossa esimerkiksi jokin valikoista muuttuu heksaeditoriksi, se on täysin sallittu läpäisytapa.
Samalla kun moisia tekniikoita löytyy, löytyy myös uusia pelikategorioita. Jos Pokemonin pääsee läpi 20 sekunnissa tietyllä tavalla, löydetään uusia panostettavia kategerioita. 20 sekunnin läpipeluu kun on mielenkiintoinen vain sen yhden kerran. Siitä on todennäköisesti vaikea parantaa tavalla, joka tekee sen mielenkiintoisemmaksi toisella tai kolmannella kerralla. Täten mielenkiintoisempaa on lähteä tutkimaan mikä on nopein aika, jos tiettyjä bugeja ei sallita.
Lue koko artikkeli: Speedrunit yhdistävät viihteen ja ennätysvimman
Lisää aiheesta
Bloodbornen uusi ennätys? Peli läpi 44 minuutissa!
Dark Soulsin uusi speedrunnauksen MM: 25 minuuttia 7 sekuntia
Half-Life (1) uusi läpipelaamisen MM: 20 minuuttia 21 sekuntia
Zeldaa sokkona – äimistyttävä puolituntinen pelaamisneroutta