UUSIMMAT

Näin tehtiin erikoinen kauhupeli SOMA

07.04.2016 13:00 | Miikka Lehtonen

Ruotsalainen Frictional Games on vuosien varrella tehnyt monta hyvää ja pidettyä kauhupeliä. Pitkän putken tuorein peli, SOMA, jakoi voimakkaasti mielipiteitä. Itse pidin kovasti monista sen piirteistä, mutta myös monet sen ratkaisuista jättivät kylmiksi. Nyt pelin suunnittelija selittää niitä.

Maaliskuussa järjestetyssä Game Developers’ Conference -tapahtumassa esitelmöinyt Thomas Grip puheli siitä, miten Frictional Games onnistui tekemään ”eksistentiaalista pelkoa” tavoittelevan SOMA-pelin. SOMAhan oli tarinankerronnaltaan ja teemoiltaan todella kekseliäs ja fiksu peli, joka esitti paljon hyviä kysymyksiä ja pohdintoja ihmisyyden luonteesta ja persoonallisuuksiemme rakenteista.

Gripin tunnin kestävä puhe on katsottavissa GDC Vault -arkistosta, josta löytyy paljon muutakin kiinnostavaa juttua, joskin usein valitettavasti kalliin maksumuurin takaa. Mutta ainakin toistaiseksi Gripin puhe on siis katsottavissa ilmaiseksi, joten jos on tunti vapaa-aikaa ja pelinkehitys kiinnostaa, sen voisi käyttää huonomminkin.

Lähde: GDC

Muropaketin uusimmat