Pelikehittäjät kaipaavat arvostusta
Myös videopelien tekeminen on luovaa työtä. Vaikka koodin kauneus voi olla joillekin mysteeri, niin pelien suunnittelu, äänimaailmojen luonti, visuaalisten piirteiden kehittäminen sun muut tehtävät vaativat luovuutta. Mutta siinä missä vaikkapa elokuvien ohjaaja tai säveltäjä nähdään luovina taiteilijoina, pelintekijät eivät juuri pääse moisesta arvostuksesta nauttimaan.
Jotkut pelintekijät kuitenkin miettivät tilannetta ja yrittävät selvittää, että miten tilannetta voitaisiin korjata.
Brian Green on hahmotellut kolme aluetta, joista eri medioita arvostetaan:
- Kaupallinen arvostus – tiivistetysti rahan tienaaminen.
- Taiteellinen arvostus – miten yleisö näkee luomuksesi. Teetkö taidetta? Teetkö viihdettä? Teetkö työtä pelkästään rahan takia vai siksi, että voit luoda jotain uutta?
- Kulttuurillinen arvostus – miten yhteiskunta arvostaa luomuksiasi? Onko ajan käyttäminen siihen ajanhukkaa?
Green tutkaa aihetta artikkelissaan eri näkökohdista ja ehdottaa millä tavoin pelintekijät voisivat edesauttaa videopelien kehittymistä yhä arvostetummaksi alaksi.
Lue koko artikkeli: Legitimacy For Game Developers
Lue myös
EU tutkii: videopelit hyväksi, myös lapsille
Kaikki vuoden 2008 platina- ja kultapelit – 33 platinaa, 45 kultaa
Kerää Poké-pallosi, pue platinaa päälle
LittleBigPlanet Aapeloitiin, Verkkokauppa.com vuoden paras pelikauppa
Maailman amerikkalaisin action-sankari runttaa maalla, merellä ja ilmassa