Steamissä julkaistiin tuplasti enemmän pelejä

12.04.2016 16:50 | Jukka O. Kauppinen

Valven digitaalisen Steam-kauppapaikan suosio kasvoi viime vuonna hurjasti. Vaikka digitaalinen vallankumous on ollut käynnissä jo monen monta vuotta, on pelialan siirtyminen Steam-ulottuvuuteen vain kasvanut ja käsittämättömästi onkin.

Tutkimusyhtiö EEDARin raportin mukaan Steam-palvelussa julkaistiin vuonna 2014 noin 1500 digitaalista tuotetta. Vuonna 2015 luku oli jo lähes 3500. Kasvua on ollut siis yli tuplasti.

Vielä vuonna 2013 digijulkaisuja oli viitisensataa.

Kuluttajien kannalta pelisadon keskittyminen Steamiin on toki kätevää, mutta kun vuoden jokaisena päivänä julkaistaan kymmenen uutta kaupallista peliä, niin helmien seulominen joukosta on aina vain vaikeampaa. Samoin laadukkaiden pikkupelien on aina vain hankalampi erottua, jos peleille ei ole hyvää markkinointi- ja pr-suunnitelmaa – tai budjettia.

Pelimäärän kasvu tietääkin käytännössä entistä huonompia aikoja monille kehittäjille:

Keskimääräisesti Steam-pelit kuitenkin myyvät vain noin 32 000 kappaletta.

Pelien suurta määrää, megahittien myyntejä ja hämmästyttävän alhaista keskiarvoa miettiessään joutuu pakostakin miettimään, että miten kurjia kaikkein heikoimmin menevien pelien myynnit ovatkaan. Moniko peli ei yllä edes sataan myyntiin?

Saati sitten ne Greenlight-palvelun kautta tulevat räpellykset, joista osalle ei luulisi löytyvän edes kymmentä ostajaa.

Lähde: Develop