The Operational Art of War –strategiasarja saa jatkoa

06.06.2006 16:22 | Jukka O. Kauppinen

Sotapelien ystäville ilouutisia. Matrix Games on saanut valmiiksi odotetun jatko-osan erääseen pelihistorian arvostetuimmista pc-strategiapelisarjoista. Norm Koger’s The Operational Art Of War III on näet viimein valmistunut.

The Operational Art of War Volume 1: 1939-1955, tuttavallisesti TOAW, ilmestyi alkujaan vuonna 1998. Peli oli pitkän linjan pelisuunnittelija Norm Kogerin todella pitkän projektin tulos, ja se toi muassaan melkoisen mullistuksen strategiapelien maailmaan. Kyseessä oli raskaan sarjan heksastrategia, joka venyi moneksi. Yhdellä pelillä voitiin kuvata eri puolilla maailmaa käytyjä sotia puolentoista vuosikymmenen aikana, ja sen mukana tuli erittäin tuhti työkalupaketti omien skenaarioiden luontiin. Samalla peli oli kuitenkin erittäin helppo pelattava, eli se piilotti raskassarjalaisuutensa hyvän suunnittelun ansiosta pinnan alle.

Myöhempine jatko-osineen TOAWit ovat olleet todellisia kestosuosikkeja vuoropohjaisista strategioista nauttivien keskuudessa. Myöhemmissä TOAWIEN sotiminen laajentui sekä ajassa taaksepäin, aina 1850-luvulle, kuin nykypäivään ja huomisenkin sotiin.

Entä mitä The Operational Art Of War III tarjoaa? Kyseessä ei ilmeisesti ole aivan niinkään puhdasverinen jatko-osa, vaan pikemminkin vanhan suosikkipelin modernisointi ja tuominen nykypäivään. Tärkeimmiten pelin runkoa on rukattu uusiksi niin, että se toimii ongelmitta nykykoneilla. TOAWin pelirunko kun ei oikein toiminut enää Windows XP:llä ja uusilla superkoneilla, fanien suureksi suruksi.

TOAW III:n pääominaisuuksia ovatkin täysi Windows-yhteensopivuus nykykoneissa ja parempi toimivuus, minkä ohella peliä on samalla hiottu monelta kantilta. Tekoäly on aiempaa parempi, taistelujen mallintamista on parannettu ja niin pelaajilla kuin skenaarioiden rakentajilla on paljon uusia toimintoja, kertoo Matrix Games. Pelisarjan ystäville tarjolla lienee siis olemukseltaan tuttu, mutta aiempaa hiotumpi ja toimivampi peli.

Peli sisältää 70 klassista eri TOAW-pelien mukana tullutta skenaariota sekä kaikkiaan 130 uutta. Sodittavaa piisaa ensimmäisen maailmansodan juoksuhaudoista nykypäivän rähinöihin Lähi-Idässä.

TOAWin taustamies, Norm Koger, on pitkän linjan pelisuunnittelija. Hänen esikoispelinsä Stellar Crusader ilmestyi vuonna 1988 aikansa 16-bittisillä kotimikroilla, ja löi monet aikalaisensa ällikällä monimuotoisuudellaan. Myöhempiä Kogerin pelejä ovat muun muassa Red Lightning, Conflict: Middle East, Conflict: Korea, TANKS ja Age of Rifles. Nykyisellään Koger keskittyy uuden Storm Eagle Studios -pelitalon esikoistuotteeseen, Distant Guns -strategiapeliin.

Norm Koger’s The Operational Art Of War III -peli on saatavissa pc:lle, ja sen voi tilata Matrix Gamesin verkkokaupasta. Pelin voi ostaa myös puhtaasti digitaalisessa muodossa.

 

The Operational Art of War

Norm Koger

Norm Koger’s The Operational Art of War III