Uusimmat

Warhammer, muutu jo ilmaiseksi!

09.01.2011 16:36 Miikka Lehtonen

Kolumnisti on Domen pelitoimittaja, Warhammer-fani ja aktiivinen morppaaja.

Vuosi 2011 tarjoaa monelle uuden alun. Uusi vuosi, uudet kujeet, kuten sanotaan. Warhammer Onlinen tiimi. Pelin tuottaja, Carrie Gouskos. Minulla on teille ehdotus – ei, pyyntö. Antakaa oman kujeenne olla Warhammer Onlinen muuttaminen ilmaiseksi.

Olen rakastanut Warhammerin maailmaa siitä lähtien kun yhdeksänvuotiaana naskalina luin kaverini jotain alkuperäisen Warhammerin sääntökirjaa. Realm of Chaos? Ehkä. Oli miten oli, Warhammerin synkkä maailma ja sen tapahtumat jättivät minuun lähtemättömän vaikutuksen.

Ihastuin myös Warhammer Onlineen ensisilmäyksellä ja pelasin sitä innolla ensimmäisen kuukauden. Sitten kiltani hajosi, kun kaikki pelaajat loikkasivat takaisin World of Warcraftin pariin Wrath of the Lich Kingin ilmestyttyä. Ja se olikin sitten vähän siinä.

En voi syyttää näitä luovuttajia, sillä julkaisuhetkellään Warhammer Onlinessä oli ongelmia. Tekniikka tökki, sisältöä oli hieman vähän, hahmoluokat olivat huonosti tasapainossa ja Euroopassa GOA teki parhaansa ajaakseen paikalliset pelaajat hulluuden partaalle.

Nuo ongelmat on kuitenkin jo korjattu ja peli on paljon parempi kuin julkaisuhetkellään. Olen palannut pelin pariin useasti ja pelannut sitä aina innolla, kunnes sen hetkinen ilmaispeliaikani on päättynyt. Ja siihen se on loppunut, sillä jos Warhammer jotain kaipaa, niin muita pelaajia. Enkä myöskään usko, että nykyisen liikemallin aikakaudella nämä pelaajat tulevat enää palaamaan pelin pariin.

He antoivat sille tilaisuuden, pettyivät ja siirtyivät eteenpäin. Massiivimoninpelien ruuhkaisessa maailmassa kahden vuoden kehitys ei siinä vaakakupissa paina mitään, peli tuomitaan ensimmäisten viikkojensa kunnon perusteella nyt ja ikuisesti.

Tai ehkei sittenkään ikuisesti? Sillä vaikka tämä yhtälö oli pari vuotta sitten totta, nyt siihen on lisätty uusi muuttuja, joka muuttaa myös lopputulosta: ilmaisuus. Tämä kuulostaa hullun puheelta, mutta kuunnelkaa. Ensin Dungeons & Dragons Online yritti free-to-play-mallia. Sen tulot räjähtivät ja pelillä menee nykyään mukavasti. Sitten oli Lord of the Ringsin vuoro. Sekin nousi ilmaisuuden myötä tappion rajamailta menestykseksi.

Hullulta kuulostaa, mutta muistakaa: ilmaisuus on mitä mahtavin houkutin. Kun ei tarvitse enää maksaa 15 euroa huonoksi havaitun pelin kokeilemisesta, kynnys on paljon matalampi. Lisäksi ilmaisuus tuo pelin pariin lukemattomia samalla tavalla ajattelevia, mikä on Warhammerin kaltaiselle PVP-pelille elinehto.

Pelin suurin ongelma kun on tällä hetkellä se, että käytännössä kaikki pelin pelaajat ovat joko 10. tasoon rajoitettuja kokeilijoita tai 40. tason saavuttaneita veteraaneja. Siinä välissä ei ole mitään muuta kuin aaveiden ulinaa.

Historia on jo osoittanut, että kun joku houkutellaan ilmaisuudella sisään, hän käyttää yleensä rahaa pelin parissa. Kuukausimaksulliset tilaajat jatkanevat yhä kuukausimaksullisina ja ilmaispelaajat tuovat olemassaolevien todisteiden mukaan sisään vielä monta kertaa enemmän rahaa – niin hullulta kuin se kuulostaakin.

Se toimi Dungeons & Dragonsille. Se toimi Lord of the Ringsillekin. Mythic. Carrie. Pelastakaa Warhammer Online: muuttakaa se ilmaiseksi.