WoW koitui StarCraft: Ghostin kohtaloksi

19.02.2011 10:30 | Jouni Mäki-Panula

Blizzard Entertainment on paljastanut todellisen syyn StarCraft: Ghostin perumiselle. Se oli World of Warcraft. Blizzardin toimitusjohtaja Mike Morhaime on viimein valottanut, miksi 2000-luvun alkuvuosina konsoleille suunniteltu StarCraft: Ghost -toimintapeli päätyi lopulta ikuiseen jäädytystilaan.

”Työstimme StarCraft: Ghostia samaan aikaan yhdessä World of Warcraftin ja StarCraft II:n kanssa. World of Warcraft räjähti käsiin ja meidän täytyi kohdistaa resurssimme. StarCraft: Ghostilla ei ollut mahdollisuuksia menestyä siinä tilanteessa”, kertoi Morhaime.

Blizzard julkisti PlayStation 2:lle, Xboxille ja Nintendo GameCubelle suunnitellun StarCraft: Ghostin vuonna 2002. Projekti on ollut jäädytettynä maaliskuusta 2006, vaikka Blizzard onkin väläytellyt erilaisia jatkomahdollisuuksia vuosien mittaan.

28.3.2006 uutisoimme Ghostin menneen jäihin:

Blizzardin StarCraft: Ghost tähtää vaporware-listoille

Blizzard Entertainmentin pitkään hehkuttama StarCraft: Ghost –peli taitaa nousta seuraavaksi uutuudeksi tunnetuimpien vaporware-pelien listoille. Pitkän aikaa työstetty Ghost on lykkäytynyt ja lykkäytynyt, kerta toisensa jälkeen, ja nyt se vasta lykkäytyykin perusteellisesti.

Blizzard näet ilmoitti laittavansa Ghostin toistaiseksi jäihin, eikä pelin kehityksen jatkamisesta ole toistaiseksi mitään tietoa.

Nähtävästi lykkäyksen syyt ovat moninaiset. Pelin kehitys on viipynyt liikaa, ja uudet tehokkaammat konsolit ajavat kovaa vauhtia nykykonsolien ohi. Peli on nähtävästi vieläkin niin vaiheessa, että se saataisiin markkinoille vasta kun sekä Xbox 360 että PlayStation 3 ovat molemmat tukevasti markkinoilla. Nähtävästi Blizzard ei usko, että peliä kannattaisi sen takia enää julkaista vanhalle, vaikkakin vakiintuneelle ja erittäin laajalle konsolikannalle. Siksi Blizzard ilmoittikin keskeyttävänsä Xboxille ja PlayStation 2:lle työstettävät projektinsa. Yhtiö keskittyy nyt tutkimaan uuden sukupolven konsolien tekniikkaa ja miettimään tulevia konsolipelejään.

”Olemme hyvin vaikuttuneita uusien konsolien potentiaalista. Niinpä tutkimme mahdollisuuksiamme niiden hyödyntämisestä tulevaisuudessa. Samalla kun tutkimme asiaa luomme uutta teknologiapohjaa tuleville konsolipeleillemme, ja mietimme uudestaan StarCraft: Ghostin suunnan”, kertoo Blizzardin toimitusjohtaja Mike Morhaime.

StarCraft: Ghost –toimintapeliä on odotettu hartaasti jo vuodesta 2002 lähtien, kun Blizzard julkisti projektinsa. Alkujaan sen piti ilmestyä jo 2002-2003 talvella, ja sittemmin peliä ehdittiin lykätä kaikkiaan kuusi kertaa.

Ghost oli pc-peleistä tunnetun Blizzardin ensimmäinen askel konsolimaailmaan, mutta projekti on sittemmin kärsinyt melkoisista ongelmista. Sitä suunniteltiin alkujaan Xboxin ja PS2:n ohella myös GameCubelle, mutta Cube-painos jätettiin sikseen jo viime marraskuussa. Myös pelin kehittäjä on vaihtunut – sehän ei ole Blizzardin omaa käsialaa, vaan peliä teki ensin Nihilistic-studio, sittemmin Swingin’ Ape Studios, jonka Blizzard ostaa pläjäytti viime keväänä.

Peli oli myös ensimmäinen 3d-toimintapeliversio suositusta StarCraft-naksustrategiasta. Peli kuvaa Nova-nimistä Terran Ghost –taistelijan urakkaa Brood War –pelin jälkeisessä ajassa.

23.6.2004 puolestaan:

Blizzard vaihtoi Starcraft: Ghostin tekijätiimin

Blizzard ilmoitti lykkäävänsä Starcraft: Ghost -pelin julkaisua hieman oudosti muotoillulla lehdistötiedotteella. Sitä tarkemmin tutkailtaessa ja lisätiedustelujen jälkeen kävi ilmi, että yhtiö on itse asiassa vaihtanut pelin kehittäjästudion toiseen.

Aiemmin Ghostia työsti Nihilistic Software, jonka alkuperäinen visio pelistä oli taktinen hiippailutoiminta, pääosassa tietenkin Starcraftissä esitelty naisagentti Nova. Sittemmin pelin olemusta on kuitenkin muutettu tuntuvasti aivan erilaisen pelin suuntaan. Tällä hetkellä näyttää siltä, että Ghostista tuleekin astetta yksioikoisempi toimintaräiskintä.

Kehittäjätiimin vaihtamisen jälkeen on mysteeri mitä Ghostista loppujen lopuksi syntyy ja koska peli ylipäätään ilmestyy.

Lähde: The Head of Blizzard Explains the Death of StarCraft Ghost.

Lisää aiheesta

StarCraft: Ghostin konseptikuvat löytyivät netistä

Lue myös

Cities in Motion (PC)

GTA IV:n fanipäivitys tekee pelistä entistä huisimman näköisen

Killzone 3 ja Guerrilla Gamesin Jan-Bart van Beek – kuuntelemme fanejamme

Kun Nintendo ajeli Adolf Hitlerin viikset…