Uusimmat

Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset

20.12.2009 17:52 Muropaketin toimitus

Testikokoonpano varustettiin Intelin vakiona 2,66 GHz:n ja Turbo Mode -ominaisuudella 3,2 GHz:n kellotaajuudella toimivalla neliytimisellä Lynnfield-koodinimellisellä Core i5-750 -prosessorilla, Intelin P55-piiriin perustuvalla Asus P7P55D Deluxe -emolevyllä, neljällä gigatavulla Corsairin DDR3-1333-muistia, Western Digitalin teratavun Caviar Black -kiintolevyllä ja 64-bittisellä Windows 7 Ultimate -käyttöjärjestelmällä.

Call of Duty: Modern Warfare 2 -pelillä havaittujen vakausongelmien takia Palit GeForce GT 240 Sonic Editionin kellotaajuudet laskettiin GPUTool-ohjelmalla tehtaalla ylikellotetuista arvoista NVIDIAn referenssitaajuuksiin. GT215-grafiikkapiiri asetettiin toimimaan 550 MHz:n, Shaderit 1340 MHz:n ja GDDR5-muistit 850 MHz:n kellotaajuudella.

GeForce GT 240 -näytönohjaimen vertailukohdiksi testeihin otettiin mukaan 140 euron hintainen ATI Radeon HD 5770 ja 120 euron ATI Radeon HD 5750. Lisäksi mukana ovat AMD:n puolelta yrityksen aiemman sukupolven 100 euron hintainen ATI Radeon HD 4770 ja 130 euron hintainen 512 megatavun muistimäärällinen ATI Radeon HD 4870 sekä 375 euroa kustantava ATI Radeon HD 5870. NVIDIAn puolelta mukana on 100 euron hintainen GeForce GTS 250 sekä 150 euron NVIDIA GeForce GTX 260 (55 nm GT200b). Kaikkia vertailunäytönohjaimia ajettiin AMD:n ja NVIDIAn asettamilla referenssikellotaajuuksilla.

Synteettisten 3DMark Vantage- (DirectX 10.0) ja 3DMark06-testiohjelmien (DirectX 9.0c) ohella suorituskykyä testattiin Call of Duty: Modern Warfare 2- (DirectX 9.0c), Call of Duty: World at War- (DirectX 9.0c), Crysis Warhead- (DirectX 10.0), Far Cry 2- (DirectX 10.0), Need for Speed SHIFT- (DirectX 9.0c) ja Tom Clancy’s HAWX -peleillä (DirectX 10.0). Need for Speed SHIFT oli joukon ainoa, josta oli käytössä pelin demo-versio ja muiden pelien osalta ne päivitettiin uusimmilla saatavilla olleilla päivityksillä.

  • Intel Core i5-750 (2,66 GHz, Turbo Mode 3,2 GHz)
  • Asus P7P55D Deluxe (Intel P55)
  • 2x Corsair 2 Gt DDR3-1333 (7-7-7-20 1T)

 

  • AMD ATI Radeon HD 5870 (850/1200 MHz)
  • AMD ATI Radeon HD 4870 (750/900 MHz)
  • AMD ATI Radeon HD 5770 (850/1200 MHz)
  • AMD ATI Radeon HD 5750 (700/1150 MHz)
  • AMD ATI Radeon HD 4770 (750/800 MHz)
  • NVIDIA GeForce GTX 260 (576/1242/999 MHz)
  • NVIDIA GeForce GTS 250 (738/1836/1100 MHz)
  • NVIDIA GeForce GT 240 (550/1340/850 MHz)

 

  • Western Digital Caviar Black WD1001FALS 1 Tt SATA II
  • Western Digital Caviar SE 320 Gt SATA
  • Antec TruePower Quattro 850 W
  • LG DVD-ROM
  • Fujitsu-Siemens Scenicview P24 (1920×1200)

 

  • Microsoft Windows 7 Ultimate 64-bit
  • AMD 8.66.6 Beta 2 Windows Vista 7 (ATI Radeon HD 5000)
  • AMD Catalyst 9.9 (ATI Radeon HD 4770 & ATI Radeon HD 4870)
  • NVIDIA GeForce 191.07 (GeForce GTS 250 & GeForce GTX 260)
  • NVIDIA GeForce 195.62 (GeForce GT 240)

 

  • 3DMark06 (1.1.0 0906a)
  • 3DMark Vantage (1.0.1 0906a)
  • Call of Duty: Modern Warfare 2 (1.04)
  • Call of Duty: World at War (1.6)
  • Crysis Warhead (1.1.1.711)
  • Far Cry 2 (1.03)
  • Need for Speed SHIFT (demo)
  • Tom Clancy’s HAWX (1.02)

 

Suorituskykymittaukset

3DMark-tuoteperheen testiohjelmista 3DMark Vantage ajettiin performance-presetillä ja 3DMark06 vakioasetuksilla. GeForce GT 240 jää selvästi joukon hännille molemmissa testeissä. 3DMark Vantagessa 5203 pisteen tulos jää ATI Radeon HD 4770 -näytönohjaimesta reilulla 2000 pisteellä ja 3DMark06:ssa eroa syntyy 4770:een verrattuna noin 1800 pistettä.

Call of Duty: Modern Warfare 2 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja Extra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

GeForce GT 240:n keskimääräinen 30,1 FPS:n ruudunpäivitysnopeus jää ATI Radeon HD 4770:stä jälkeen yhdeksällä FPS:llä ja vaatii sulavasti pyöriäkseen hieman kuvanlaatuasetusten karsimista.

Call of Duty: World at War testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, pelin maksimilla anisotrooppisella suodatuksella ja Extra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Suorituskyky on jonkin verran parempi Call of Duty: World at War -pelissä, mutta edelleen suorituskyky jää yli 10 FPS:llä joukon viimeiseksi ja sulavaan pelikokemukseen on jälleen suositeltavaa karsia kuvanlaatuasetuksia.

Crysis Warhead testattiin 1680×1050-resoluutiolla, ilman reunojenpehmennystä, kahdeksankertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Gamer-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Crysis Warheadissa 18,1 FPS:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus on kuudella FPS:llä heikompi kuin ATI Radeon HD 4770:llä ja jälleen kerran resoluutiota on syytä laskea ainakin pari pykälää, jotta ruudunpäivitysnopeus saadaan nostettua yli 30 FPS:n.

Far Cry 2 testattiin 1280×1024-resoluutiolla, kaksinkertaisella reunojenpehmennyksellä, pelin automaattisella anisotrooppisella suodatuksella ja Very High -tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

GeForce GT 240 häviää toiseksi huonoiten pärjänneelle GeForce GTS 250 -näytönohjaimelle hieman päälle 10 FPS:llä ja 31,7 FPS:n keskimääräisellä ruudunpäivitysnopeudella resoluutiota on syytä tiputtaa pykälällä tai kytkeä reunojenpehmennys pois päältä.

Tom Clancy’s HAWX testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, pelin High -tason kuvanlaatuasetuksilla, DirectX 10.0 -rajapinnalla ja High-tason SSAO-asetuksella. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

HAWXissa turpaan tulee reilusti ja tällä kertaa eroa jää 20 FPS:n verran ATI Radeon HD 4770:een. GeForce GT 240:llä keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus on joukon ainoana alle 40 FPS ja kuvanlaatuasetuksista on syytä jälleen karsia.

Need for Speed SHIFT testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High -tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. ATI Radeon HD 5870 -artikkeliin verrattuna testi suoritettiin sisäkulman sijaan ulkokuvakulmasta, jolloin peli on hieman raskaampi. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Ruudunpäivitysnopeuden jäädessä 23,1 FPS:ään pelikokemus ei ole muihin verrattuna kovinkaan kummoinen. Eroa toiseksi huonoimpaan ATI Radeon HD 4770:een muodostuu yhdeksän FPS:n verran.

 

DirectX 10.1 -suorituskykytesti

GeForce GT 240:n DirectX 10.1 -suorituskykyä testattiin Tom Clancy’s HAWX -pelillä samoilla kuvanlaatuasetuksilla kuin aiemmin, mutta grafiikka-asetuksista kytkettiin DX 10.1 -tuki päälle. Vertailukohtana testi ajettiin läpi myös AMD:n ATI Radeon HD 5750 -näytönohjaimella, joka pärjäsi DirectX 10 -rajapinnalla keskimääräisessä ruudunpäivitysnopeudessa noin 22 FPS:llä paremmin.

Positiivinen huomio on, että NVIDIA on saanut DirectX 10.1 -tuen oikeasti toimimaan ja se parantaa suorituskykyä HAWXissa 5,6 FPS:llä eli noin 20 prosentilla. ATI Radeon HD 5750 -näytönohjaimen tapauksessa DX10.1 parantaa suorituskykyä 5,3 FPS:llä eli noin 10 prosentilla.

Sisältö

  1. NVIDIA GeForce GT 240 (GT215)
  2. Palit GT 240 Sonic Edition
  3. Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset
  4. Tehonkulutus- & lämpötilamittaukset ja loppuyhteenveto