Crytekin ilmainen CryEngine V tuo mukanaan merkittäviä uudistuksia

16.03.2016 12:15 | Petrus Laine

crytek-cryengine-20160316

Crytek on pyörinyt viime vuodet taloudellisen myllerryksen kourissa. Monen muutoksen jälkeen yhtiön tulevaisuus on kuitenkin ilmeisesti turvattu, ja on aika katsoa tulevaisuuteen. Yhtiö julkaisikin GDC-messuilla uuden version CryEngine-pelimoottoristaan.

CryEngine V uudistaa paitsi itse pelimoottoria, myös sen oheispalveluita. Pelimoottorin merkittävimpiin uudistuksiin Crytek listaa tuen C#-kielisille skripteille, täysin uusi matalahävikkinen renderöijä, tuki DirectX 12 -rajapinnalle, uuden volumetristen pilvien renderöintijärjestelmän ja uudistetun partikkelirenderöintijärjestelmän. Lisäksi CryEngine V päivittää kehitystyökalujen käyttöliittymää, lisää tuen FMOD Studiolle ja luo uuden CryEngine Answers -kanavan yhteisön kysymyksille sekä CryEngine Marketplacen erilaisten mallien, tekstuurien ja muiden vastaavien jakamiselle.

Merkittävä uudistus on myös laajentunut VR-tuki. Jo olemassaolevan Oculus Rift -tuen lisäksi CryEngine tukee jatkossa HTC Vive-, OSVR- ja PlayStation VR -virtuaalilaseja. Lisäksi yhtiö on perustanut VR First -ohjelman, jonka on tarkoitus synnyttää uutta VR-osaamista yliopistoissa ympäri maailman. Crytek valitsi VR First -ohjelmansa viralliseksi partneriksi AMD:n uusine Radeon Pro Duo -näytönohjaimineen ja LiquidVR-ohjelmistokehityskitteineen.

CryEngine V:n myötä pelimoottori ja kehitysalusta siirtyy Maksa mitä haluat -järjestelmään. Käyttäjät voivat käyttää CryEngine V:tä täysin ilmaiseksi, eikä sen kanssa luotujen projektien tuotoista tarvitse maksaa Crytekille rojaltimaksuja. Käyttäjillä on kuitenkin halutessaan mahdollisuus tehdä Crytekille lahjoituksia, ja halutessaan ohjata maksimissaan 70 % lahjoituksesta Indie Development Fundille. Indie Development Fund on Crytekin uusi rahasto, jolla yhtiö tukee lupaavia indieprojekteja.