Microsoftin DeLorean pyrkii piilottamaan pilvipelaamisen viiveet
Pilvipelaaminen on tehnyt hiljalleen tuloaan jo vuosia. Kuuluisimpia pilvipelipalveluita lienevät OnLive ja sittemmin Sonyn ostama Gaikai, jota yhtiö käyttää PSNow-palvelunsa alustana. Myös näytönohjainvalmistajat ovat kastaneet varpaansa pilvipelaamiseen; NVIDIAlla on GRID-palvelunsa ja AMD:lla Radeon Sky -näytönohjaimet pilvipalvelimiin.
Pilvipelaamisen todellisen läpimurron suurin este on viiveet käyttäjän toimintojen ja ruudulla näkyvien tapahtumien välillä, kun pelin renderöinti tapahtuu pilvipalvelimen päässä. Microsoft Research on lähtenyt taistelemaan viivettä vastaan DeLoreaniksi kutsumansa projektin voimalla.
DeLoreanin kerrotaan kykenevän piilottamaan viiveitä jopa 250 millisekunnin edestä renderöimällä useita mahdollisia käyttäjän komennoista riippuvia tapahtumia etukäteen, joista vain toteutunut vaihtoehto näytetään käyttäjälle. Microsoft on testannut tekniikkaansa Doom 3- ja Fable 3 -peleillä. Käyttäjäkokemukset suosivat yhtiön mukaan huomattavalla ylivoimalla DeLoreania perinteiseen malliin verrattuna.
Usean mahdollisen tuloksen lähettäminen käyttäjälle syö tietenkin enemmän kaistaa kuin nykymalli, mutta Microsoftin mukaan sitä on kyetty vähentämään huomattavasti käyttämällä hyväksi H.264-videon makroblokkeja. Microsoftin menetelmä vertaa eri ruutujen blokkeja ja mikäli kahden blokin sisältö on kyllin samanlainen, tarvitsee käyttäjälle lähettää yksi versio ko. blokista, jota sitten toteutunut, näytettävä lopputulos käyttää riippumatta siitä oliko se alunperin lähtöisin juuri siitä ruudusta.
Bit-tech, Microsoft hides cloud latency with DeLorean