Nvidian RTX IO -teknologiassa hyödynnetään näytönohjainta pelitekstuurien pakkaamiseen
Nvidia pyrkii keventämään prosessorin taakkaa pelitekstuurien pakkaamisessa ja nopeuttaa pelien lataamista erityisesti SSD-asemilta.
Nvidia on tuonut uusien GeForce RTX 3000 -sarjan näytönohjaimien kanssa uutena ominaisuutena RTX IO -teknologian.
Uusi ominaisuus hyödyntää Windowsin DirectStorage-rajapintaa ja pyrkii vapauttamaan tiedostojen kompressointiin kuluvaa kuormaa prosessorilta. Teknologia mahdollistaa tiedonsiirron suoraan kiintolevyltä näytönohjainmuistiin, jonka jälkeen näytönohjain voi itse ladata tekstuurit esimerkiksi peliä varten.
RTX IO:n tekstuurinkäsittely ei voi täysin jättää prosessoria pois tekstuurien käsittelystä, mutta valmistajan mukaan kuorma pienenee noin 20 prosentilla. RTX IO voi olla syynä Nvidian uutuuksien kärkimallin GeForce RTX 3090:n kookkaalle 24 gigatavun muistille.