Supercell takoi f2p-peleillä mahtituotot
Suomalainen mobiilipelikehittäjä Supercell kiitää ja korkealla. Yhtiön tuoreet talousluvut kertovat, että firman viimevuotinen liikevaihto oli yhteensä 672 miljoonaa euroa, josta jäi liikevoittoa (ennen veroja) kiitettävät 349 miljoonaa.
Loistava liikevaihto ja voittoprosentti kertyvät tasan kahdesta mobiilialustoille julkaistusta pelistä: Clash of Clansista ja Hay Daystä. Molemmat noudattelevat f2p-pelien perusideaa, eli niitä voi pelata ilmaiseksi, mutta oikeaa rahaa käyttämällä saa lisukkeita ja etenee nopeammin.
Supercellin tuottavuudesta kertoo sekin, että firman jokainen työntekijä teki yhtiölle voittoa noin 3,5 miljoonaa euroa. Studio palkittiin viime vuonna Kasvuyritys 2013 –tapahtumassa vuoden teknologiakasvaja –palkinnolla. Palkinnon perusteluissa pelikehittäjä todettiin Suomen kaikkien aikojen nopeimmin ja kannattavimmin koskaan kasvaneeksi yritykseksi.
Supercellin pääomistaja on japanilaisen internet- ja puhelinoperaattori SoftBankin ja peliyhtiö GungHon perustama osakeyhtiö, joka hallinnoi pelikehittäjästä 51 prosenttia.
Studion aiempia, jo lakkautettuja pelejä ovat Gunshine ja Battle Buddies. Keväällä julkaistaan uutuuspeli Boom Beach.
Lisätietoja: http://www.supercell.net/
Lisää aiheesta
Parhaita suomipelejä: Angry Birds, Trine 2, Grimrock – ja vuonna 2013 lukijat valitsivat Resogunin!
Suomalainen peliala kiitää kohti miljardeja
Suomalainen superhittejä tehtaileva pelikehittäjä myytiin Japaniin – hinta 1,1 miljardia euroa
Suomalaispelitalo on kaikkien aikojen nopeimmin kasvanut yritys