PS4 on PC:n serkku
PlayStation 4:n arkkitehtuuri eroaa merkittävästi PlayStation 3:sta. Todella merkittävän paljon. IBM:n kehittämän Cell-prosessorin arkkitehtuurin umpikuja on tunnettu jo vuosia, mutta Sonyn suora tunnustus konsolin uudesta arkkitehtuurista jo jokseenkin yllätti. PlayStation 4 on näet käytännössä PC. Tai jos ei ihan PC, niin ainakin serkku.
Sonyn mukaan ”meidän piti päästä eteenpäin Cellistä. Konsolin suorituskyky on ehdottomasti tärkeää, mutta mikään ei saa tulla pelaajan ja pelin väliin. Arkkitehtuurin on joustettava muun muassa niin, että käyttäjä esimerkiksi pääsee käsiksi kaikkeen PlayStation-sisältöön, peleihin, viihteeseen ja PlayStation Networkin tarjontaan.”
Samalla Sony kyseli kovasti myös pelikehittäjiltä, jotta mitä nämä haluavat seuraavalta konsolilta.
”Tavoitteemme oli luoda arkkitehtuuri, joka avaa laitteen potentiaalin myös kehittäjille.”
Ja lopputulos on se, että PS4 on kuin PC.
Konsolin perusarkkitehtuuria kuvattiin ”tehokkaaksi PC:ksi” ja prosessori on perinteinen Intelin X86-sarjalainen. Grafiikkaa pyörittää ”tehokas PC:n näytönohjain.” Laitteessa on kahdeksan gigatavua muistia ja data säilötään kiintolevylle.
PlayStation 4 -uutisvirtaa voit seurata kätevästi asiasanan kautta: PlayStation 4.
Lisää aiheesta
Huhupartio: PlayStation 4 tukee vanhoja pelejä vain striimaamalla
PS Vitan hintaa leikattiin Japanissa – onko kohta Euroopan vuoro?
Sony varaa domaineja juuri ennen odotettua esittelytilaisuuttaan
Sony: PlayStation 3:lla edessään vielä pitkä ja menestyksekäs elämä