Seikkailupelien nousu, menestys, tuho ja henkiinherääminen
Kuten pidemmän linjan pelaajat hyvin muistavat, seikkailupelit olivat ennen vanhaan maailman hienoimpia pelejä. Ja valtavan suosittuja. Siis ne alkuun tekstipohjaiset ja sittemmin Sierra- ja LucasArts-pelitalojen suosituksi tekemät sivusta kuvatut perinteiset seikkailut. Sitten kävi kato ja seikkailupeleistä tuli pelimaailman suurin syöpä, heti lentosimulaattorien ja strategioiden jälkeen.
Nykyään seikkailupelit ovat taas heränneet henkiin, joskin varsin pienimuotoisesti. 80-luvulla tekstiseikkailuja, tai siis nykymuotisesti interaktiivisia romaaneja, julkaissut Infocom ownasi Yhdysvaltain myyntitilastoja, sillä firmalla saattoi olla Jenkkilän top 20:ssä 10 peliä. Nykyään jokin Heavy Rain saattaa vilahtaa top-listalla pikaisesti, mutta klassisemmat seikkailut, höpö höpö, ei puhettakaan.
Miten nykytilanteeseen siis oikein tultiin? Minne seikkailupelien suosio katosi?
Tästä se selviää! Oivallinen ArsTechnica-sivusto on julkaissut pitkän artikkelin seikkailupelien historiasta. Kannattaa lukea, sillä siinä käsitellään seikkailupeligenren historiaa sen alkupuolelta (mutta ei aivan alusta) pelityypin hiipumiseen saakka. Ja katsellaan missä tänään ollaan.
Lue juttu: A truly graphic adventure: the 25-year rise and fall of a beloved genre
Lue myös
Gran Turismo -sarjan isä Kazunori Yamauchi haastattelussa