Japsiropejen kymmenen kultaista sääntöä
Japani. Ihmeiden maa. Ja roolipelien maa. JRPG on nykyään jo aivan oma terminä, Japanese Role Playing Game. Ja JRPG on ollut pääpiirteittäin omanlaisensa, jopa muuttumaton pelilaji vuodesta toiseen. Ei syyttä, lähes kaikki pelitekijät näet tuntuvat noudattavan samoja kymmentä kultaista sääntöä.
Mainio Destructoid-saitti kokosi kymmenen JRPG-pelien kultaista sääntöä, joista suomenkielinen tiivistelmä perässä:
- Tee aina päähenkilösi mahdollisimman epämiellyttäväksi
- Kaikilla päähenkilöillä on miekat, vaikka muilla olisikin tuliaseita
- Ydinryhmässäsi on yleensä ainakin tiettyä kolme hahmoa tai asiaa seuraavista (katso koko lista alkuperäisjutusta.
- Pelissäsi on oltava uhkapeli-minipeli.
- Jossain kohtaa pelaajan on pakko jakaa porukkansa ryhmiin, joissa on oltava myös niitä hahmoja joita ei ole lainkaan pelattu saati leveloitu.
- Päävastustajasi on joko ystävä tai liittolainen, joka on kääntynyt petturiksi; muinainen pahuus tai joku aivan tyhjästä tarinaan ilmestyvä uusi pirulainen.
- NPC-hahmot ovat idiotteja.
- NPC:t eivät koskaan lukitse oviaan.
- Älä koskaan kyseenalaista pelimaailman tilannetta: miksi esimerkiksi talousjärjestelmä ei ole täysin romuna, vaikka kaupunkien ulkopuolelle ei voi astua ilman petolaumojen höökimistä niskaasi?
- Vihoviimeinen luolasto vaatii niin paljon grindaamista, että pelaajan sormet kuluvat puhki.
Lue koko juttu täältä: Ten golden rules of Japanese RPGs
Lue lisää eDomesta
Atelier Iris 3: Grand Phantasm (PS2)
Final Fantasy IV:n remakesta uusi traileri
Final Fantasy VI Advance (DS, GBA)
Shin Megami Tensei: Digital Devil Saga 2 (PS2)
Apollo Justice ja elämää suurempi oikeusdraama Suomeen toukokuussa
Avaruusolennot riehuvat uudessa Sam & Max -episodissa, katso videot