”Big Game – Kuinka Hollywood tuotiin Suomeen” kuuluu jokaisen leffafanin hyllyyn

31.03.2015 11:55 | Muropaketin toimitus

/wp-content/uploads/images/domefi/elokuvat/ajankohtaista/2015/biggame92929.png

Big Gamen ensi-illan myötä kauppoihin saapui kaksi elokuvan nimeä kantavaa kirjaa.

Dan Smithin kirjoittama nuortenromaani Big Game (WSOY, 2015) kertaa Jalmari Helanderin elokuvan tarinan. Sinänsä harmiton kirja tuskin osoittautuu kovin pitkäikäiseksi iloksi. Dome.fi:llekin haastatteluita kirjoittaneen toimittaja Kalle Kinnusen esikoisteos Big Game – Kuinka Hollywood tuotiin Suomeen (Johnny Kniga, 2015) on toista maata.

Toisin kuin mahtipontisesta nimestä voisi päätellä, ei Big Game – Kuinka Hollywood tuotiin Suomeen ole Big Gamen markkinoinnin käsikassara tai fanivihko, jollaisia jenkkimarkkinat ovat tulvillaan. Toki kirja sukeltaa nimensä mukaisesti Big Gamen taustoihin ja käy läpi Jalmari Helanderin uraa. Samalla se kuitenkin tarjoaa myös runsaasti taustoittavaa tietoa elokuva-alan universaaleista käytänteistä ja lainalaisuuksista – suomalaisia ominaispiirteitä unohtamatta.

Kalle Kinnusen puolisentoista vuotta työstämää tietoteosta voi suositella kaikille elokuvista kiinnostuneille. Big Gamesta ei ole pakko pitää kirjasta nauttiakseen.

Ennen ”Suurriistan” kimppuun käymistä Big Game – Kuinka Hollywood tuotiin Suomeen tutustuttaa lukijansa Jalmari Helanderin taustoihin. Ohjaajan elämästä kerrotaan kuitenkin vain sen verran kuin elokuvien ymmärtämisen ja arvostamisen kannalta on aiheellista. Elämäkerrasta ei ole kyse.

Jo ennen vuoden 2010 esikoiselokuvaansa Rare Exports Helander tunnettiin omaperäisenä mainosohjaajana, mutta myös Ukkosen ja Maximillian Tarzanin kaltaisista lyhytelokuvista. Näiden projektien lisäksi kirjassa esitellään myös vaille rahoitusta jäänyt Kekkos-elokuva UKK 2.0.

Big Game

Big Game – Kuinka Hollywood tuotiin Suomeen uskaltaa kyseenalaistaa Jalmari Helanderin tekemiä ratkaisuja ja osoittaa, että virheet ovat osa taitavimmankin tekijän uraa. Samalla teos paljastaa herkullisia yksityiskohtia eri elokuvien kulisseista. Helanderin luottonäyttelijä Jorma Tommila oli esimerkiksi aluksi jopa ärsyyntynyt nuoren elokuvanörtin intoiluista. Samuel L. Jackson puolestaan osoittautui Big Gamen kuvausten aikana melkoiseksi diivaksi.

Tällaisten nippelitietojen ansiosta Kinnusen kirja on paitsi informatiivinen, myös erinomaista viihdettä.

Jalmari Helanderin lisäksi Big Game – Kuinka Hollywood tuotiin Suomeen esittelee myös muita nuoren ohjaajasukupolven edustajia AJ Annilasta Timo Vuorensaloon. Merkittävässä osassa kirjassa on myös tuottaja Petri Jokiranta, jonka merkitystä suomalaiselle elokuvakentälle ei suuri yleisö tunnu täysin ymmärtävän.

Kirjan myötä lukijalle piirtyy selkeä kuva murrostilasta, jossa koko elokuvakenttä tällä hetkellä on ja mitä on pitänyt tapahtua, jotta suomalaisohjaajat ovat vihdoinkin saaneet jalkansa oven väliin maailmalla. ”Halusin kirjoittaa kirjan, joka kertoo, miksi Suomessa tehdään ne elokuvat, jotka tehdään, ja miten koko elokuva-alan koneisto on kehittynyt 1990-luvun heikkojen vuosien jälkeen”, Kalle Kinnunen totesi hiljattain blogissaan.

Kirjailija on tavoitteessaan onnistunut.

Big Game – Kuinka Hollywood tuotiin Suomeen -kirjasta paistaa läpi, että aihetta olisi voinut – ja varmaan haluttukin – käsitellä laajemmin, mutta sivumäärä on asettanut omat rajoituksensa. Torsoksi ei kirjaa kuitenkaan voi sanoa. Laajaa aihetta käsitellään terävästi ja selkeästi. Lukijalle jää halu perehtyä aiheeseen lisää. Tässä tapauksessa se on laskettavissa onnistumiseksi.

Teksti: Tatu Junni