Fotorealismista vaihtelua peleihin? Notch ei ole vakuuttunut
Pelien grafiikka kehittyy jatkuvasti, mutta täydellinen illuusio todellisuudesta on vielä kaukana. 2K Gamesin johtaja Christoph Hartmann näkee tämän rajoituksena. Miehen mukaan vasta fotorealismi mahdollistaa uusien peligenrejen kehittämisen.
Kuulostaa hieman erikoiselta, mutta on Hartmannilla perustelukin väittämälleen. Epärealistinen grafiikka ei mahdollista hienovaraisempien tunteiden välittämistä. Rakkaus ja suru ovat tunteita, joita on kovin hankala näyttää, jos hahmojen kasvografiikka ei veny fotorealistiselle tasolle. Siksi pelintekijät tyytyvät samoihin vanhoihin toiminta- ja ammuskelupeleihin kunnianhimoisempien yritysten sijaan.
Aika kaukana fotorealistisesta olevan Minecraftin kehittäjä Markus ”Notch” Persson on eri mieltä. Notchin mukaan fotorealismiin keskittyminen sitoo tekijöiden käsiä ja rajoittaa mahdollisia peligenrejä. ”Koin paljon enemmän tunteita pelatessani Proteusta kuin yhtäkään 2K:n peliä”, näpäyttää Notch ison firman pomoa.
Minecraft-mies muistuttaa myös tulleensa surulliseksi useammin katsoessaan Futuramaa kuin monia surullisia näyteltyjä elokuvia. Tunteiden ilmaiseminen ja tunteiden herättäminen ei siis suinkaan vaadi fotorealistista grafiikkaa. Syvältä riipaisevia kokemuksia on mahdollista luoda ilmankin täydellistä illuusiota todellisuudesta.
Notch on eittämättä oikeassa, mikä on todistettavissa lukuisten rakkaudella mutta pienellä budjetilla väännettyjen emotionaalisesti koskettavien indiepelien voimalla. Hartmanninkaan pointti ei kuitenkaan ole täysin arvoton. Heavy Rainin ja LA Noiren kaltaiset teokset todistavat, että hahmojen kasvografiikan kehittyminen avaa uusia mahdollisuuksia myös megabudjetin pelien kehittäjille. Kertokaa ihmeessä, mitä mieltä itse olette.
Lähde: Eurogamerin uutinen aiheesta
Lisää aiheesta
Max Payne 3:ssa on huima asefysiikka ja hahmomallinnus
Notch raivostui EA:n indie-peleistä
Uusi tekniikka tekee kulmikkaista retropeleistä kuin Disney-animaatiota
Lue myös
Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance (3DS)
Angry Birdsiä yhteistyössä – haastattelussa Housemarquen Ilari Kuittinen