Uusimmat

Deus Exn ja Dishonoredin kaltaisten pelien tulevaisuus on vaakalaudalla

17.08.2017 08:55 Muropaketin toimitus

Immersive sims -genreen kuuluvien seikkailuiden, kuten Deus Exn, Dishonoredin sekä Preyn tulevaisuus saattaa olla synkkä.

Immersive sims on yleisnimitys Deus Exn, Dishonoredin sekä Preyn kaltaisille seikkailuille, joissa pelaaja päästetään ratkaisemaan pelimaailman ongelmia monilla vaihtoehtoisilla tavoilla. Immersive simeissä esimerkiksi vihollislauman voi yleensä joko tappaa, tainnuttaa tai viholliset voi harhauttaa muualle tai kiertää kokonaan. Immersive simeihin kuuluu olennaisella tavalla myös rikas ympäristö, joka kertoo taustatarinaa esimerkiksi erilaisten kirjojen avulla, ja jonka vuoksi peleihin on helppo eläytyä.

Immersive simit ovat kuitenkin kaupallisesti suuria riskejä. Esimerkiksi Dishonored 2, Deus Ex: Mankind Divided tai Prey eivät PC Gamerin mukaan kyenneet ylittämään miljoonan myydyn kopion rajaa Steamissa. Samalla immersive simien tuotantokustannukset ovat usein valtavia, sillä monella tavalla ratkaistavien kenttien luominen on yleensä melko haastavaa.

Alkuperäisen Deus Exn isän, Warren Spectorin mukaan immersive simien ongelmana saattaakin olla niiden monimutkaisuus. ”Genren edustajat ovat usein haastavia – pelaajilta vaaditaan itsenäistä ajattelua sekä ongelmanratkaisukykyä ja sokkona eteenpäin juokseminen tuottaa harvoin toivottua lopputulosta. Pelaajat joutuvat tekemään vaikeita päätöksiä oikeassa elämässään, joten kaikki eivät halua tehdä sitä peleissä.”

Spectorin mukaan pelimaailmaa vaivaa myös laajamittaisempi ongelma, joka koskee kaikkia genrejä: ”Päivässä on vain 24 tuntia, joten teoksien täytyy olla parempia kuin hyviä, jotta ne menestyvät ja saavat pelaajat keskittymään juuri tiettyyn peliin muiden vaihtoehtojen sijasta.”

Mikäli immersive simien kehitys lakkaisi, jäisivät niiden vaikutukset pelimaailmaan kuitenkin elämään. Esimerkiksi avoimen maailman RPG:t pyörivät pelaajan tekemien valintojen ympärillä, siinä missä Gone Homen tapaisissa seikkailuissa tarinaa avataan pelimaailmasta löytyvien tekstien avulla.