Haastattelu: Tuleva suomalaispeli Iron Danger yhdistää Kalevalan steampunkiin

02.04.2018 10:00 | Tuukka Hämäläinen

Samannimisestä leffatrailerista alkunsa saanut Iron Danger on kotimaisen Action Squad Studiosin kehittämä seikkailupeli, joka yhdistelee RTS- ja roolipelielementtejä. Vuodenvaihteessa 2018-2019 ilmestyvä peli ammentaa vaikutteensa Kalevalasta, supersankareista ja steampunkista, ja sen kylkeen ollaan tekemässä myös sarjakuvaa.

Iron Danger nimi saattaa olla Muropaketin lukijoille tuttu aivan muualta kuin videopelien maailmasta. Nelisen vuotta sitten uutisoimme nimittäin samannimisestä leffatrailerista, jolla kerrottiin tuolloin etsittävän rahoitusta täyspitkään elokuvaan.

Nyt tekeillä oleva Iron Danger ei ole elokuva, vaan peli, jonka juuret ovat samassa ideassa. Helsinkiläisen Action Squad Studiosin toimitusjohtaja ja perustaja Konsta Klemetti kertoo, kuinka projekti lähti liikkeelle toisen perustajan ja luovan johtajan Sami Timosen ideasta.

– Samilla oli idea, että mitä jos Kalevalan hahmot olisivat supersankareita, Klemetti kertoo.

Timonen halusi toteuttaa ”viikonloppuprojektina” leffatrailerin, josta ajatus lähti kasvamaan. Sitä suunnitellessa alkoi syntyä laaja tarinamaailma, joka trailerista poiketen on pikemminkin yhdistelmä fantasiaa ja steampunk-tyyliä.

– Iron Dangerin maailmassa hyviä edustavat Kalevalan joukot, eikä Kalevala ole mikään rauta-aikainen hökkelikylä tai ritarilinna, vaan melkein kuin Metropolis tai Manhattan steroideilla.

Pelin konseptitaiteessa voi nähdä Kalevalan kaupungin ja sitä suojaavan ”taivaankannen”, joka Klemetin mukaan imee energiaa taivaalla loimuavista revontulista.

– Pahoja taas pelimaailmassa ovat Pohjolan eli Northlandin joukot, ja pimeys uhkaa imaista kaiken alleen.

Uusi mekaniikka tuttuun genreen

Action Squad Studios on nuori pelistudio, mutta tiimissä on kokeneita tekijöitä suomalaisilta menestysfirmoilta Roviolta, Remedyltä, Supercelliltä ja RedLynxiltä. Action Squadin riveistä löytyy muun muassa Quantum Breakin (2016) ja Angry Birds -pelien parissa työskennelleitä suunnittelijoita.

Vain reilun kymmenen hengen porukalla kehitetty Iron Danger on yläviistosta kuvakulmasta kuvattu seikkailu- ja roolipelin yhdistelmä, jossa on reaaliaikastrategian elementtejä. Kehittäjien itsensä mukaan selkeimpiä vertailukohtia pelille ovat esimerkiksi Diablo III (2012) ja Divinity: Original Sin (2014).

Iron Danger tuo kuitenkin tutunoloiseen genreen oman pelimekaanisen mausteensa, joka vaikuttaa merkittävästi pelikokemukseen.

– Pelin uusi mekaniikka on se, että pelaaja voi kelata aikaa takaisin päin, mitä ei ainakaan tässä genressä ole aiemmin nähty, Klemetti selittää.

Käytännössä pelaaja voi koska tahansa ”mennä transsiin”, jolloin ajassa voi pakittaa maksimissaan muutaman sekunnin verran. Jujuna on se, että pelaaja voi kokeilla erilaisia strategioita eli testata taistelussa, mitä tietystä toiminnosta tapahtuu, ja palata halutessaan muuttamaan mieltään.

Koska pelissä ohjastetaan usein myös kahta hahmoa, voi ajassa palata taakse päin käskyttämään molempia hahmoja itsenäisesti. Tämä avaa valtavasti mahdollisuuksia, ja mekaniikka onkin pelikokemuksen ytimessä.

Käytännössä peliä kehitetään kahdessa episodissa, joista ensimmäinen tulee sisältämään noin 25 kenttää ja tarjoamaan noin 5–10 tuntia pelattavaa. Peli on tarinallisesti lineaarinen, mutta kaikilla kentillä on myös vaihtoehtoisia lisähaasteita, jotka tarjoavat enemmän sisältöä sitä kaipaaville.

Suunnitelmissa on myös tuoda Iron Dangeriin mahdollisimman paljon uudelleenpeluuarvoa, mutta tämän toteutustapaa ei vielä ole lyöty lukkoon.

Vakuuttava ensikosketus

Muropaketti pääsi kurkistamaan, miltä kehitteillä olevan Iron Dangerin tuorein versio näyttää. Näkemämme perusteella kyseessä on erittäin lupaava suomalaispeli, jonka keskeisen mekaniikan oivaltaa kunnolla vasta nähdessään sen toiminnassa. Unity-pelimoottorilla kehitetty Iron Danger myös näyttää kauniilta, vaikka osa elementeistä olikin näkemässämme versiossa vielä työvaiheessa tai kesken.

Iron Dangerin tarinan keskiössä on nuori tyttö Kipuna, jonka kotikylä joutuu alussa hyökkäyksen kohteeksi. Tästä alkaa seikkailu, jonka aikana hän saa liittolaisia, oppii käyttämään taikavoimia ja etsii muinaisista temppeleistä mystisen aureliitin kappaleita. Tarinaa kuljetetaan eteenpäin sarjakuvamaisten hahmojen dialogipätkillä, jotka saatetaan tulla myös ääninäyttelemään, mikäli pelin budjetti siihen riittää.

Alta näet ensimmäisiä kuvakaappauksia pelistä.

Iron Dangeria kehitetään ensisijaisesti PC:lle, mutta Klemetin mukaan peli tuodaan myös muille alustoille.

– Olemme voimakkaasti sitoutuneet konsoliversioon, joka olisi tarkoitus saada ulos joko samaan aikaan PC-version kanssa tai pian sen jälkeen. Olemme jo testanneet konsoliohjaimia, ja se vaikuttaa toimivalta.

Klemetti luonnehtii Iron Dangeria niin sanotuille core-pelaajille suunnatuksi peliksi, ja toteaa, ettei kyseessä todellakaan ole mikään ”uusi Angry Birds”. Tästä huolimatta pelin alku vaikuttaa yllättävän helposti lähestyttävältä. Keskeneräisen version perusteella Iron Danger tutustuttaa pelimekaniikkoihin selkeästi ja ajan kanssa.

Hauskin ja mieleenpainuvin yksityiskohta näkemässämme demossa oli temppeliä vartioiva jättiläismetso, joka on pelin ensimmäinen boss-vastustaja. Siinä ainakin on jotain, mitä ei ole koskaan aiemmin nähty videopelissä, jos missään muuallakaan.

Kalevalan ja metson lisäksi pelimaailmasta löytyy muitakin suomalaisvaikutteita. Fantasiaelementeistä huolimatta peliympäristöjä muovataan kotimaisen luonnon pohjalta, ja kehittäjät paljastavat myös, että jokaiseen kenttään piilotetaan yksi sauna. Tämä ei edes ole pelkkä easter egg -salaisuus, vaan saunoista on pelillistäkin hyötyä: kiukaan sytyttämällä voi nimittäin parantaa hahmojaan.

Tulossa myös sarjakuva

Iron Danger -pelin ohessa on kehitetty myös sarjakuvaa, joka pohjustaa tarinamaailmaa ja sen hahmoja. Sarjakuvaa onkin Klemettin mukaan valmiina jo yli 120 sivua.

Iron Danger -sarjakuvan käsikirjoityksesta vastaa muun muassa Röllin sydän (2007) ja Rendel (2017) -leffojen käsikirjoittajana tunnettu Pekka Lehtosaari, ja sen piirtäjinä toimivat Patricio Delpeche ja Matias Bergara. He ovat aiemmin tehneet esimerkiksi Sons of Anarchy, American Vampice ja Wonder Woman -sarjakuvia.

– Ideana on, että sarjakuva ei noudattele pelin tarinaa, vaan toimii taustakertomuksena päähahmoille. Sen avulla voi sukeltaa syvemmälle tarinamaailmaan.

Iron Danger -pelin sekä -sarjakuvan julkaisusuunnitelmat ovat vielä ilmassa, ja Action Squad Studios etsii julkaisijoita molemmille. Pelin osalta on myös mahdollista, että studio päätyy julkaisemaan sen itsenäisesti.

Aikataulusta on kuitenkin olemassa arvio. Suunnitelmien mukaan julkaisu tapahtuisi vuodenvaihteessa, joulu-tammikuun aikana.

Pelin ensimmäinen traileri julkaistaan pian, ja kehitystä voi seurata Twitterissä, Facebookissa sekä pelin virallisilla sivuilla. Alta näet esimakua sarjakuvasta.