Uusimmat

Mortal Kombat 11 -mättöpelin inhimillinen hinta: kuukausia ylitöitä ilman vapaapäiviä

08.05.2019 10:39 Muropaketin toimitus

NetherRealm Studiosin työntekijät kertovat tehneensä tolkuttomia työmääriä pelin valmistumisen eteen, eivätkä johtajien päätökset helpottaneet asiaa.

Äskettäin ilmestynyt Mortal Kombat 11 sai Muropaketin arviossa paljon kiitosta, mutta toimivan kamppailupelin hinta näyttää olleen kehittäjille poikkeuksellisen korkea. ComicBook.com raportoi, että NetherRealm Studios tutkii parhaillaan työtekijöiden julkisia paljastuksia runsaista ylitöistä pelin julkaisua edeltävinä kuukausina.

Muun muassa eräs studion nykyinen työntekijä kertoi tehneensä 60-70 tunnin työviikkoja ilman vapaapäiviä edelliset neljä kuukautta. Hänen mukaansa studion johto myös pahensi työtaakkaa, sillä vaikka kehitys oli jo jäljessä aikataulusta, ohjattiin kaikki työntekijät avustamaan Mortal Kombat Day -tapahtuman valmisteluissa. Lisäksi ylitöiden kerrotaan yhä jatkuvan studion korjaillessa ja päivittäessä peliään.

”Otamme nämä asiat erittäin vakavasti ja pyrimme aina parantamaan yhtiömme työympäristöä”, kommentoi NetherRealmsin johto, joka selvittelee parhaillaan työntekijöiden paljastuksia.

Pelialan crunch-kulttuuri, jossa pelijulkaisua edeltää erityisen intensiivinen ja raskas työjakso, on saanut runsaasti kritiikkiä viime vuosina. Monilta muiltakin studioilta on paljastunut kohtuuttomia vaatimuksia ja epäinhimillisiä työolosuhteita, kuten Fortnitesta tunnetun Epic Gamesin kohdalla kävi vasta pari viikkoa sitten.

Tuoreen selvityksen mukaan Suomessa pelialan työntekijöillä on kuitenkin valtaosin parempi tilanne. Kuten hiljattain kerroimme, on valtaosalla kotimaisista pelikehittäjistä juuri sopiva työmäärä, ja vain seitsemän prosenttia kertoo työtaakan olevan jatkuvasti liian suuri.