Online-pelien sarja Suomen markkinoille

07.02.2001 14:16 | Jukka O. Kauppinen | 75

Toptronics julkaisee Suomessa kuluvan vuoden aikana kuusi online-moninpeliä, joilla yritys toivoo murtautuvansa tyypillisten nettipelimarkkinoiden ulkopuolelle. Uutuuksilla pyritään kurottautumaan perinteisten hardcore-pelaajien lisäksi myös tavallisemman pelurin suuntaan, jotka eivät viihdy esimerkiksi nettipelattavien 3D-räiskintäpelien parissa.

Vierailimme tutustumassa Toptronicsin pelitapahtumassa uutuuksiin ja keskustelimme samalla myös niitä kehittävien tiimien kanssa. Voi olla hyvinkin mahdollista että jos pelien lanseeraus Suomen pelimarkkinoille onnistuu, tulee online-peleistä nykyistä merkittävämpi osa pelimarkkinoista.

Anarchy Online

www.anarchy-online.com
Tekijä: Funcom www.funcom.com

Science Fiction-maailmaan sijoittuva Anarchy Online pyrkii olemaan seuraava Kova Juttu nettiseikkailijoille. Tähän saakkahan seikkailut ovat sijoittuneet lähinnä perinteisiin fantasiamaailmoihin, miekkaa ja magiaa eri tavoin. Futuristinen AO puolestaan lähtee erilaisesta lähtökuopasta, mutta näyttäisi silti tarjoavan tekemistä myös perinteisemmästä seikkailumätöstä innostuneille. Resepti saattaa toimia, koska kaikkia pelaajia fantasia ei kiinnosta lainkaan. Mutta scifin ja fantasian yhteen kietova online-roolipeli saattaa pystyä yhdistämään sekä laserpyssynsä kera matkaavan kybersoturin että taistelukirvestä suosivan Conanin.

Mutta helpolla ei Anarchy Online tule asemaansa vakiinnuttamaan. Markkinoita jakaa tällä hetkellä pääasiallisesti kolme suurta nettiseikkailua sekä joukko pienempiä marginaalipelejä. Kehitteillä on sitä vastoin lähes 70 (!) uutta nettiseikkailua. Kun nämä alkavat ilmestyä tulee markkinoille ahdasta – ja tuskinpa online-roolipelien markkinat moninkertaistuvat yhtäkkiä.

Tekijät kuitenkin luottivat itseensä ja peliinsä. ”Monet näistä uusien pelien tekijöistä eivät ole koskaan tehneet peliä aiemmin. Heiltä puuttuu kokemusta ja teknologiaa. Meillä on sitävastoin taustalla suuri, vakavarainen yritys, kokeneita tekijöitä ja testattua tekniikkaa.

Anarchy Onlinen maailma on sekoitus suuria kaupunkeja ja highteciä, sekä suuria viidakoita, tasankoja ja muita luonnollisia alueita. Kussakin omat vaaransa ja petonsa. Pelimaailmassa on vastakkain kaksi voimaa, järjestäytynyt Omni-Tek –korporaatio sekä näitä vastaan taistelevat kapinalliset. Jossakin vaiheessa pelaajan on tehtävä ratkaisunsa kumpaa tukee, minkä jälkeen luvassa on työskentelyä myös oman puolen päämäärien puolesta. Pidempien seikkailujen lisäksi pelaajat voivat singota myös lyhyisiin, jopa 15 minuuttia kestäviin, tehtäviin.

Visuaalisesti ja teknisesti peli on jo nyt varsin vaikuttava, vaikka selvästi vielä riittää tekemistäkin. Esimerkiksi hahmojen animaatio on toteutettu motion capture-tekniikalla, ja niiden liikkeet ovatkin kohtalaisen luonnollisen oloisia. Grafiikkamoottori on nykypäivän totuttua 3D:tä, joko naama- tai ulkoisesta perspektiivistä.

Anarchyn vaarallisin potentiaalinen kompastuskivi on itse Internet. Pelin palvelimet tulevat olemaan vain ja ainoastaan USA:ssa. Eurooppaan tai Pohjoismaihin ei palvelimia ole luvassa. Näinollen pelaajien pelinautinto riippuu täysin Internet-palvelutarjoajasta sekä tämän verkkoyhteydestä Atlantin yli/ali. Peliä tulee pyörittämään kaksi erillistä palvelinrypästä, joiden sijoituspaikan kerrottiin valitun paljolti Pohjoismaisen verkkoyhteyden tason mukaan, eli ainakin periaatteessa homman pitäisi luonnistua. Ja tekijät näyttävät luottavan täysin projektinsa onnistumiseen, sillä kapasiteettia piisaa – luvassa on jo ensi alkuun koneet yli 200 000:n yhtaikaisen pelaajan pyörittämiseen. Muutoinkin tekijäfirma Funcom panostaa tosissaan pelin kehitykseen, sillä betatestiin osallistuu jo yli 80 000 pelaajaa ja lisää testiromppuja lähtee 1500 kappaletta viikossa. Peliä tekee 45:n henkilön tiimi.

Lyhyesti pelin ominaisuuksista: Tapahtumapaikkana laaja futuristinen 3D-maailma, joka käsittää kokonaisen vieraan planeetan ja tuhansia neliökilometrejä erilaisia alueita, aina kaupunkien yökerhoista ja rakennusten sisätiloista viidakoihin ja muihin ulkomaastoihin. Maailmalle on kirjoitettu valmiiksi historiaa 30 000 vuoden ajalta. Pelaajat voivat kustomoida hahmojaan sekä ominaisuuksien että ulkonäön suhteen. Pelijärjestelmä luo automaattisesti uutta sisältöä muun muassa uusien tehtävien muodossa. Sekä Omni-Teknillä että kapinallisilla on runsaasti eri klaaneja/osastoja jotka eroavat päämääriltään. Satoja erilaisia taitoja joita pelaajat voivat oppia maailmalla seikkaillessaan.

Tiedostoja:
Video 1, 23 Mt, .mov.
Video 2, 29 Mt, MPEG

No Escape

www.noesc.com
Tekijä: Funcom www.funcom.com

Toinen FunComin uutuus sinkauttaa pelaajat futuristisen urheilulajin pariin. Suorassa tv-lähetyksessä tapahtuva show nakkaa joukon pelaajia kameroiden ympäröimälle pikkuplaneetalle, lähinnä antipainovoimakentän keskellä kiikkuvalle kivenmurikalle, jolla näiden on melskattava ja kilpailtava pisteistä. Toiminta muistuttaa paljolti ulkoperspektiivistä kuvattua tavallista toimintapeliä, kevyen humoristisella kuorrutuksella.

Kulloinkin vastakkain on kahdesta kahdeksaan pelaajaa jotka ottavat yhteen kaikki kaikkia vastaan tai joukkueittain. Kilpailuareenat vaihtelevat ominaisuuksiltaan ja kunkin ottelun myötä pelaajat keräävät pisteitä kokonaissaldoonsa.

Peliä kehutaan helpoksi opittavaksi ja sopivan kevyeksi kaiken ikäisille vauhtipelaajille. Asenteessa on myös mukavan tuntuinen satsi huumoria. Peli toimii myös tietokonetta vastaan pelattavana yksinpelinä sekä lähiverkossa.

Tiedostoja:
Pelattava demo, 100 Mt.
Video, 26 Mt, MPEG.

Lue lisää artikkelin toiselta sivulta, jolla on esitelty pelit Fog Mysteries , Treasure Hunt 2001, Clusterball ja Ski-Doo Team Racing.

Ranskalaista nettipuzzleilua

Fog Mysteries www.fogmysteries.com
Treasure Hunt 2001 www.th2001.com
Tekijä Cryo Networks www.cryonetworks.com

Ranskalaisen Cryo Networksin miehet esittelivät kahta Internetissä pelattavaa puzzlepeliään, Fog Mysteries ja Treasure Hunt 2001. Molemmat ovat Internet-seikkailuja, jotka painottuvat ihmisten keskiseen kommunikaatioon ja yhteistyöhön. Kyseessä on melkeinpä tavallista interaktiivisempi chattihuonepalvelu, jossa ihmiset koluavat ympäriinsä, tutkivat paikkoja ja koettavat ratkoa ongelmia yhdessä toisten kanssa.

Treasure Huntissa etsitään jonnekin pelimaailmaan sijoitettua aarretta. Oikeaa aarretta – miljoonan taalan pläjäystä. Pelaajan on pystyttävä löytämään aarre vihjeiden perusteella oikeasta paikasta, mutta maailmanennätysmies kierojen puzzlejen kehittämisessä, Max Valentin, on tehnyt parhaansa piilottaakseen aarteen todella kavalasti. Tekijät kommentoivat kuinka pelaajan on esimerkiksi selvitettävä mitä japaninkielisessä tekstissä vihjataan – kirjojen, Internetin tai muun sellaisen avulla – tai etsittävä pelistä japanilainen pelaaja.

Fogissa puolestaan tutkitaan vuonna 1888 Englannissa tapahtunutta murhaa. Peli etenee pääasiassa enemmän yksinpelinä, mutta pelaajien on kuitenkin keskusteltava keskenään vaihtaen vihjeitä eteenpäin päästäkseen. Tapahtumat etenevät episodi kerrallaan, ja tarina hyppää pykälän eteenpäin kerran kuukaudessa.

Pelien tekniikka: Molemmat käyttävät Cryon teknologiaa, jonka avulla pelaaminen onnistuu joko Internet-selaimella tai CD-ROM –pelillä. Nettipelattavana peli on varsin hidas ja raskas sillä verkossa liikennöi paljon dataa – jokaisen 3D-maisema siirtyy pitkälti erikseen. CD-versiona sitä vastoin grafiikat ja muu materiaali on jo pelaajan omalla koneella, ja verkon kautta siirtyy ainoastaan lähinnä keskusteluja ja muuta peli-infoa. CD-versiossa on lisäksi parempi pelirunko kunnollisella 3D-kiihdytyksellä, joten pelikokemus on muutoinkin kaikin puolin nautinnollisempi.

Clusterball

www.clusterball.com
Tekijä: Daydream Software www.daydream.se

Ruotsalaisen Daydreamin Clusterball vaikutti kaikin puolin erittäin letkeältä ja vauhdikkaalta Xtreme-urheilulta. Ja tässä ei pompotella palloa tai jytkitä pyssyillä, vaan kiidetään äärimmäisen nopeilla ilmakelkoilla keräten palloja, jotka on kuljetettava maaliin. Hieman jaliksen malliin siis. Mutta noin 500 kilometriä tunnissa nopeammin.

Myös Clusterball on väkivallaton vaikka menoa piisaa sitten senkin edestä. Hirveällä nopeudella kiitävät kelkat on pysytettävä käsissä ja yritettävä koukkia mukaan kentälle sijoitettuja palloja, mikä ei ensivilkaisulta vaikuttanut erityisen helpolta. Ja kuten kunnon urheilussa kuunaan, voivat myös vastustajat häiriköidä menoa erilaisilla kiusoilla. Kustakin maaliin viedystä pallosta pelaaja tai joukkue saa pisteen.

Clusterball vaikuttikin erittäin lupaavalta jo lyhyenkin tutustumisen perusteella.

Tiedostoja:
Pelattava demo, 17 Mt. Konevaatimukset: P2-233 ja 64 Mt, rajapinnat: Direct3D.
Video, 19 Mt, .MOV

Ski-Doo

Team Racing www.x-teamracing.com
Tekijä: Daydream Software www.daydream.se

Daydreamin toinen online-peli on moottorikelkkaralli, joka toi paljolti mieleen perinteisemmät autorallit mutta huomattavasti tuiskeisemmissa olosuhteissa. Alla kun on ketjuilla varustettu kiitäjä ja ajo voi sijoittua metsienkin keskelle. Moottorikelkkojen valinta puhtaan nettipelin pohjaksi on varsin vekkuli päätös, mutta ehkäpä se vetoaa hyvin etenkin Pohjoismaalaisiin – ja eksoottisuudellaan muihinkin.

Yhteenveto

Toptronicsin lähtö online-pelien voimalliseen tarjoamiseen Suomen pelimarkkinoille on rohkea ja mielenkiintoinen teko. Tähän saakka online-pelit ovat olleet suhteellisen pieni osuus pelimarkkinoista eikä niihin ole sen kummemmin panostettu. Tietenkin poislukien etenkin Half-Lifeen pohjautuvien moninpelimuunnosten yletön suosio, minkä sivussa erinomaisella kopiosuojauksella varustettu Half-Life on roikkunut myyntilistojen kärjessä.

Tärkein Toptronicsin moninpelikampanjan yksityiskohta on pelien suuntaaminen myös suuremmalle yleisölle. Treasure Huntin ja Fogin tapaiset enemmän sosiaaliseen pelaamiseen painottuvat nettipelit saattavat vedota etenkin chattailystä pitäviin ihmisiin. Skaalan toisessa ääripäässä on puolestaan Anarchy Online , joka panostaa isolla rahalla nimenomaan raskaan sarjan pelaajiin. Loput peleistä voivat vedota koko pelaajakuntaan. Pelien esittelyistä huomasi selvästi, että vaikka online-pelejä tuleekin nyt kokonainen sarja, eivät ne kilpaile suoraan toistensa kanssa.