Uusimmat

Testissä Voodoo 5 5500

18.07.2000 14:33 Muropaketin toimitus

3Dfx:n uusi, VSA-100-kiihdytinpiiriin pohjautuva korttisukupolvi julkistettiin uskomattoman markkinointirummutuksen kera viime vuotisilla Comdex-messuilla. Sen jälkeen kortteja onkin sitten jouduttu odottamaan – ja pitkään.

3Dfx päätyi siirtämään korttien julkaisuajankohtaa useita kertoja, markkinoilletulon siirtyessä lopulta melkein puolella vuodella, tammi-helmikuusta kesäkuulle. Myöhästyminen on 3Dfx:lle sikäli ongelmallista, että uusilla Voodoo-korteilla on nyt vastassaan kertaluokkaa kovempia kilpailijoita. Ikääntyvän GeForce 256:n sijasta 3Dfx:n uutukaisten pitäisi pystyä päihittämään NVidian GeForce 2 GTS:n ja ATI:n Radeonin kaltaisia kortteja.

Uusia Voodoo-kortteja on tarjolla neljää eri mallia, joista ensimmäisenä – ja tällä hetkellä ainoana – myyntiin ennätti kahdella rinnakkaisella VSA-100-kiihdytinpiirillä ja 64 megatavun muistilla varustettu Voodoo 5 5500. Ohessa lyhyt yhteenveto korttiperheen muista, oletettavasti vielä tämän kesän aikana ilmestyvistä malleista.

Malli Piirejä Muistia Piirtonopeus FSAA
Voodoo 4 4500 1 32 Mt 333 Mpikseliä/s 2x
Voodoo 5 5000 2 32 Mt 667 Mpikseliä/s 4x
Voodoo 5 5500 2 64 Mt 667 Mpikseliä/s 4x
Voodoo 5 6000 4 128 Mt 1333 Mpikseliä/s 4x

FSAA… Full-Screen Anti-Aliasing, eli reunojenpehmennys. 2x tarkoittaa kahta piirtokertaa ja 4x neljää.

Tekniikkaa

Uusien Voodoo-korttien ytimenä toimivat 3Dfx:n kehittämät VSA-100-piirit. VSA-100:n merkittävin piirre on, että se osaa toimia yhteistyössä yhden tai useamman rinnakkaisen VSA-100-piirin kanssa. Koska yksinään VSA-100-piiri piirtää grafiikkaa 333 megapikseliä sekunnissa, piirien määrän lisääminen vaikuttaa suoraan kortin nopeuteen. Voodoo 5 5500:aa on siunattu kahdella VSA-piirillä, joten sen nopeus on hyvänlaiset 667 megapikseliä sekunnissa (vrt.GeForce 256:n 480 Mpikseliä/s ja GeForce 2 GTS:n 800 Mpikseliä/s). Kesän lopulla markkinoille tuleva, neljällä piirillä varustettu Voodoo 5 6000 vielä tuplaa tuon nopeuden, yltäen jo reippaasti yli tuhanteen megapikseliin.

3Dfx:n viime vuotisia Voodoo 3-kortteja moitittiin liiasta vanhaan tekniikkaan (lue: pieniin 256×256 pikselin tekstuureihin ja 16-bittisiin värimääriin) nojaamisesta. Nyt ajat ovat kuitenkin muuttuneet, ja 3Dfx on tuonut tekniikkaansa samalle viivalle kilpailijoittensa kanssa. Kaikista uusista Voodoo-malleista löytyy siis nyt tuki 32-bittisille väreille, tekstuuripakkaukselle (FXT1 ja DXTC) sekä suurille, 2048×2048 pikselin tekstuureille. Sen sijaan tukea Transform & Lighting-kiihdytykselle ei, kilpailijoista poiketen, löydy 3Dfx:n korteista vieläkään. Transform & Lightingin puutetta kuitenkin paikkaavat VSA-100-piirin toteuttamat ns. T-buffer-efektit.

T-bufferin efektivalikoimaan kuuluu liike-epäterävyys (Motion Blur), pehmeät heijastukset ja varjot (Soft Reflections & Shadows), keinoteikoinen syvyysvaikutelma (Depth of Field) sekä reunojenpehmennys (Full-Screen Anti-Aliasing). Kaikki neljä efektiä tuotetaan suoraan laitetasolta, jotenka niiden käyttö ei rasita lainkaan tietokoneen keskusprosessoria. Valitettavasti kaikki efektit – reunojenpehmennystä lukuunottamatta – vaativat peleiltä erillistä tukea. Reunojenpehmennys sen sijaan toimii pelissä kuin pelissä, mikä tekeekin siitä Voodoo 5:n ehkä merkittävimmän ominaisuuden.

Voodoo 5 5500 on varustettu 64 megatavun muistilla, mutta kahden kiihdytinpiirinsä rinnakkaisuudesta johtuen, osa tuosta muistista on tavallaan hukkakäytössä. Koska tekstuurit on ladattava muistiin erikseen molemmille VSA-piireille, tekstuuridata vie Voodoo 5 5500:ssa kaksinkertaisen määrän tilaa siitä, mitä se veisi perinteisessä yhtä kiihdytinpiiriä käyttävässä kortissa. Niinpä kuusitoista megatavua tekstuureja syö kortilta muistia yhteensä kolmekymmentäkaksi megatavua. Onneksi framebuffer-tiedot sentään ovat muistissa sellaisenaan molempien piirien käytössä, joten Voodoo 5 5500 toimii käytännössä ikäänkuin 40 – 50 megatavun muistilla varustettuna korttina. Mikä siis riittää vallan mainiosti nykypelien tarpeisiin.

Testikone

CPU Pentium III 504 MHz (ylikellotettu 450:stä)
Emolevy Abit BX6 2.0
Muistia 192 Mt (PC-100)
Käyttöjärjestelmä Windows 98
Näytönohjaimet Voodoo 3 3000 AGP (166 MHz), versio 1.05.00 referenssiajurit
Voodoo 5 5500 AGP (166 MHz), versio 1.00.01 referenssiajurit

Testiohjelmina toimivat id Softwaren Quake III Arena (timedemo 001, maksimi detaljit) ja MadOnionin 3DMark 2000. Testit ajettiin useilla eri resoluutioilla ja värimäärillä, sekä erikseen kaksin- ja nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä (2xFSAA ja 4xFSAA).

Quake III Arenassa tulokset on ilmoitettu ruutuina sekunnissa (frames per second). 3DMark 2000:lla saadut tulokset taas ovat niitä kuuluisia 3DMarkkeja.

Quake III Arena 640×480

Voodoo3 (16 bit) 48,2
Voodoo5 (16 bit) 51,3
Voodoo5 (32 bit) 50,0

Quake III Arena 1024×768

Voodoo3 (16 bit) 42,4
Voodoo5 (16 bit) 50,1
Voodoo5 (32 bit) 46,2

Quake III Arena 1280×1024

Voodoo3 (16 bit) 24,7
Voodoo5 (16 bit) 49,0
Voodoo5 (32 bit) 39,1

Matalilla resoluutioilla ruudunpäivitysnopeutta ei Voodoo 3:lla eikä Voodoo 5:llä rajoita niinkään kortin suorituskyky, kuin keskusyksikön nopeus. Niinpä 640×480 resoluutiolla tulokset ovat lähes yhtäläisiä molemmilla korteilla. Resoluutiota nostettaessa nopeuseroa alkaa kuitenkin nopeasti syntyä Voodoo 5:n hyväksi. 1280×1024 näyttötilassa Voodoo 5 on jo ylivoimasesti edeltäjäänsä nopeampi.

Quake III Arena 640×480 (16 bit FSAA)

Voodoo5 (ei FSAA) 51,3
Voodoo5 (2xFSAA) 50,5
Voodoo5 (4xFSAA) 50,2

Quake III Arena 640×480 (32 bit FSAA)

Voodoo5 (ei FSAA) 50,0
Voodoo5 (2xFSAA) 49,9
Voodoo5 (4xFSAA) 37,8

Nyt päästäänkin jo asiaan: kuinka hyvin Voodoo 5 toimii reunojen pehmennyksen, eli Full Screen Anti-Aliasingin (FSAA) kanssa? Koska 640×480 resoluutiossa Voodoo 5 jättää reippaanlaisesti piirtonopeuttaan käyttämättä, edes nelinkertaisen reunojenpehmennyksen (4xFSAA) käytöstä ei muodostu merkittävää nopeushaittaa.

Quake III Arena 1024×768 (16 bit FSAA)

Voodoo5 (ei FSAA) 50,1
Voodoo5 (2xFSAA) 47,8
Voodoo5 (4xFSAA) 26,8

Quake III Arena 1024×768 (32 bit FSAA)

Voodoo5 (ei FSAA) 46,2
Voodoo5 (2xFSAA) 31,0
Voodoo5 (4xFSAA) 12,5

Siirryttäessä korkeampiin resoluutiohin reunojenpehmennys alkaa syödä näkyvämmin Voodoo 5:n voimia. 32-bittisen tilan antamat tulokset (2xFSAA: 31 ruutua sekunnissa; 4xFSAA: 12,5 ruutua sekunnissa) tarkoittavat jo käytännössä epäpelattavaa nopeutta Quake III Arenassa.

Hyvä kompromissi grafiikan tarkkuuden ja nopean reunojenpehmennyksen välillä näyttäisikin asettuvan juuri 640×480 ja 1024×768 näyttötilojen välille, 800×600 resoluutioon.

Quake III Arena 1280×1024 (16 bit FSAA)

Voodoo5 (ei FSAA) 49,0
Voodoo5 (2xFSAA) 32,7
Voodoo5 (4xFSAA) 16,3

Quake III Arena 1280×1024 (32 bit FSAA)

Voodoo5 (ei FSAA) 39,1
Voodoo5 (2xFSAA) 18,6
Voodoo5 (4xFSAA) EI TOIMINUT!

1280×1024 resoluutiossa reunojenpehmennyksen käytön voi jo unohtaa kokonaan. Kortin nopeus loppuu yksinkertaisesti kesken. Merkillepantavasti nelinkertainen reunojenpehmennys 32-bittisessä näyttötilassa ajoi Quake III:n shutdown-tilaan joka yrityksellä. Syytä on mahdotonta lähteä arvailemaan, mutta ajuribugi lienee se todennäköisin vaihtoehto.

3DMark 2000 1024×768 (16 bit)

Voodoo3 2625
Voodoo5 (ei FSAA) 2836
Voodoo5 (2xFSAA) 2553
Voodoo5 (4xFSAA) 1547

3DMark 2000 ei anna kovin imartelevaa kuvaa Voodoo 5:n suorituskyvystä. Vaikka joissakin yksittäisissä 3DMarkin testeissä (mm. tekstuurien käsittely) Voodoo 5 on jopa useita kertoja edeltäjäänsä nopeampi, ohjelma antaa silti testien kokonaistulokseksi vain kaksisataa pistettä enemmän kuin Voodoo 3:lle.

Käytettäessä reunojenpehmennystä 3DMark-lukema painuu jopa alle Voodoo 3:n lukemien, joskaan ohjelma ei tietenkään ota tuloksessa huomioon parantunutta kuvanlaatua.

3DMark 2000 1024×768 (32 bit / 24 bit Z-buffer)

Voodoo5 (ei FSAA) 2641
Voodoo5 (2xFSAA) 1687
Voodoo5 (4xFSAA) 683

Aikaisempiin tuloksiin pohjaten, 32-bittinen tila huononsi odotetusti Voodoo 5:n saamia 3DMark-tuloksia. Nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä saatu 683 pistettä on pelkkää nopeutta ajatellen jo aika karmea tulos.

Kenelle Voodoo 5 5500?

Voodoo 5 5500:ta suosittelisi mielellään hyvänä yleiskorttina, ellei sen hinta olisi niin korkea – liki 2700 markkaa, eli lähes samaa luokkaa kuin GeForce 2 GTS:n 64 megatavun malleilla. Pelkkää nopeutta halajavalle GeForce 2 GTS lienee se parempi vaihtoehto, vaikkei Voodoo 5 5500 lopulta sen nopeudesta niin paljoa jääkään. Sen sijaan jos asettaa tippaakaan arvoa kuvanlaadulle – jota 3Dfx:n uutukaiset full-screen anti-aliasingin muodossa tarjoavat – Voodoo 5 5500 on ehdottomasti hyvä vaihtoehto GeForcelle (jolta reunojenpehmennys sujuu huomattavasti Voodoota heikommin).

Vanhempia pelejä pyöritettäessä Voodoo 5:n arvo nousee entisestään. Esimerkiksi Half-Lifen modit saavat aivan uutta ilmettä ajettuna 800×600 tai 1024×768 resoluutiolla ja nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä.

Uutta näytönohjainta hankkiessa – oli se sitten Voodoo tai GeForce – kannattaa pitää mielessä, että uusien näytönohjainten kanssa pelien nopeudessa pullonkaulaksi muodostuu hyvin helposti koneen prosessori. Lienee turvallista siis sanoa, ettei uutta, yli parintonnin näytönohjainta kannata lähteä hankkimaan alle Pentium III-luokan koneeseen.

Kannattaa myös punnita tarkkaan onko juuri nyt ylipäätään paras hetki investoida uuteen näytönohjaimeen. Kesän aikana markkinoille on vielä tulossa mm. ATI:n ennakkotietojen perusteella vahvalta vaikuttava Radeon-kortti, GeForce 2 GTS:n halpisversio, GeForce 2 MX, sekä 3Dfx:n lippulaiva, Voodoo 5 6000, jonka luvataan olevan tasan tarkkaan kaksi kertaa 5500-mallia nopeampi.

Voodoo 5 5500 AGP
Valmistaja: 3Dfx
Maahantuoja: Toptronics
Hinta: 2690 ,-