Uusimmat

Ydinaseiden suunnittelijoista pelikoodereita

03.09.2004 13:14 Jukka O. Kauppinen

Maailma muuttuu, Eskoseni. Neuvostoliiton kaatuminen muutti kuvioita monella tapaa. Kuuman sodan uhka katosi mutta jälkiseuraamuksena Neuvostoliiton ydinasetietämyksen salat löysivät uusia rakoja turvallisuusjärjestelmistä. Uudessa maailmassa asetietämys, jopa ydinaseet, olivat rahalla ostettavissa.

Ei siis ihme, että entisen Neuvostoliiton ydinturvallisuudesta ja asiantuntijoista on oltu erittäin huolissaan. Näille on etsitty erilaisia porkkanoita, jotta ydintietämys pysyisi aisoissa eikä valuisi niin sanotuille roistovaltioille. Eräs väline tähän on ohjelmistoteollisuus. Venäläinen suunnittelu- ja ohjelmointitaito ovat maailman huippua myös tietokoneohjelmien saralla. Maasta onkin pinnistänyt viimeisen vuosikymmenen aikana useita laatutuotteistaan tunnettuja pelitaloja. Monien pelitalojen taustalla on NL:n huippukoulutettuja insinöörejä, suunnittelijoita ja jopa asevoimien edustajia, jotka ovat hakeutuneet uuden talouden pariin.

Britannian hallitus astui tällä reitillä kuitenkin askelta pidemmäs. Britannian ohjelmistoteollisuuden alihankintaa laajennetaan hallituksen tuella Venäjälle ohjelmalla, jonka nojalla pelimaailmana värvätään nimenomaan entisiä Neuvostoliiton ja Venäjän ydinasetiedemiehiä. Tiedemiesten koulutustausta, fysiikan sekä kehittyneen matematiikan tuntemus ovat pelimaailmassa kovaa valuuttaa. Ryhmä venäläisiä ydinmiehiä onkin parhaillaan Britanniassa pelimessuilla tutustumassa yhteistyön mahdollisuuksiin.

”Pelisuunnittelijat hakevat jatkuvasti alati erikoistuneempia ohjelmoijia, joilla on taustaa fysiikassa sekä matematiikassa. Nämä ovat juuri niitä taitoja, mitä entiset ydinasetutkijat omaavat. Pelialalla he voivat käyttää taitojaan rauhanomaisella tavalla”, ynnää Britannian kauppa- ja teollisuusministeri Nigel Griffith. Britannian pelitalojen ja venäläisten tiedemiesten neuvotteluja hoitavan yhtiön edustaja Mark Allingon puolestaan väittää, että venäläisten tiedemiesten huipputaidot tietokoneohjelmoinnissa johtuvat ennen kaikkea vuonna 1996 allekirjoitetusta ydinaseiden testikiellosta. Tämän jälkeen hallitukset ovat joutuneet tyytymään tietokonepohjaisiin ydinräjähdysten simulointiin. ”Nämä venäläiset tutkijat ovat joutuneet käyttämään varsin tehottomia tietokoneita, joten he osaavat luoda äärimmäisen tehokasta ja nopeaa koodia”, Allington selvittää.

Seuraavien viiden vuoden aikana Venäjän suljettujen ”ydinasekaupunkien” keskuudessa käydään rajua karsintaa, kun jättivaltio supistaa niiden budjetteja. Jopa 15 000 ydinaseiden parissa työskentelevää tutkijaa jää työttömäksi. Huolestuneet länsivallat yrittävätkin tarjota näille jo ennalta uusia työllistymismahdollisuuksia, videopeliteollisuuden ollessa yksi houkuttelevista mahdollisuuksista. Venäläisen tietotaidon tuntien pelimaailmalle olisi erittäin hyödyllistä saada edes osa näistä käyttämään kykyjään peliviihteen maailmaan.

Ydinaseiden suunnittelijoista pelikoodereita

Venäläisten peliteollisuuden tunnettuja pelitaloja ovat muun muassa 1C Company (IL-2 Sturmovik, IL-2: Forgotten Battles, Konung, Perimeter), Buka Entertainment (Echelon, Horde, Paradise Cracked, Spells of Gold, Battle Mages, Stalin Subway), Nival Interactive (Etherlords, Silent Storm, Blitzkrieg, Evil Islands) ja Akella (Age of Sail, Pirates of the Caribbean, Sea Dogs).