Uusimmat

187 Ride or Die -ennakko (PS2, Xbox)

01.09.2005 00:00 Thomas Puha

187 Ride or Die on tuntunut pyörivän Ubisoftin hoteissa jo vuosia, eikä se ole pahemmin tehnyt vaikutusta. Räpillä ja gangstameiningillä varustettu autopeli ei kuulosta hyvältä idealta, mutta kun tarkemmin perehdyin ennakkoversioon, mielenkiintoni heräsi.

Ride or Die tuntuu aluksi vanhalta Chase HQ:lta, sitten Need for Speed Undergroundilta ja lopuksi Burnout 3:lta. Totuus piilee jossain näiden pelien välimaastossa. Ride or Die on juonella varustettu autopeli, jossa nuori Buck (Larenz Tate) puolustaa gettoaan. Se tehdään ajamalla ja ammuskelemalla.

Ensimmäinen ajokokemukseni tehtävätilassa edellytti paria kierrosta moottoritiellä poliisit kintereilläni. Ajofiilis ei ole kummoinen, eikä ohjauksessa ole Burnoutin kaltaista hienoutta, mutta Ride or Diessa keskitytäänkin enemmän räiskimiseen kuin ajamiseen. Seuraavassa tehtävässä pääsin tositoimiin, sillä kisan voittamisen ohella piti ammuskella muut kilpailijat tuusan nuuskaksi. Ajaessaan voi ampua eteen sekä taakse, ja homma toimii hyvin. Aseita voi napata tien varrelta, samoin kuin vauhtia hetkellisesti nostavia turboja. Pelkääjän paikalla oleva kaveri hoitaa ampumisen, mutta yhteistyötilassa toinen pelaaja voi hoitaa ampujan tehtäviä.

Välillä ajetaan suljetuissa kaupunkikortteleissa ja välillä taas rataympäristöissä Burnoutin tapaan. Ennakkoversiossa on pelaamiseen on saatu mukavasti vaihtelua, ja peliin pääsee mukaan minuuteissa. Muiden ajoneuvojen kanssa taisteleminen on viihdyttävää, ja erikoistehosteet, kuten räjähdykset sekä valoefektit, ovat näyttäviä.

Ennakossa tarinatilassa oli vain nimellisesti tarinaa – tehtävien välissä kuultiin tehtäväselostuksia kotipoika Dupreelta, ja sitten lähdettiin taas baanalle. Lopullinen peli sisältää välianimaatioita,
jotka tuottaa Disneyn, TriStar Studiosin ja 2Pacin (!) kanssa työskennellyt Matty Rich.

Pakettia täydentävät verkkopelitilat sekä Xboxilla että PlayStation 2:lla.

Asialla kokenut tuottaja Ali Kojori

Ride or Dien tuottaja on kokenut mies. Ali Kojori aloitti animoimalla erikoistehosteita
The Outer Limits -tv-sarjaan ja toimi Reboot- ja Transformers Beast Wars -sarjojen johtavana animaattorina. Sieltä hän siirtyi Electronic Artsille, jossa hän työskenteli ohjelmointipuolen taiteellisena johtajana SSX-, Def Jam-, NBA Street- ja FIFA-sarjoissa. Työskenneltyään EA Chicagon kanssa Fight Night 2004:n parissa Kojori päätti perustaa oman pelinkehitysyrityksensä NextGen Entertainmentin.

Tekijä: NextGen Entertainment
Julkaisija: Ubisoft
Testattu: PlayStation 2, Xbox
Tulossa: PlayStation 2, Xbox, lokakuu 2005
Pelaajia: 1-2
Laitevaatimukset:
Pelin kotisivu: 187game.com