UUSIMMAT

Ensituntumat: Sekiro: Shadows Die Twice on Dark Soulsin tekijöiden uusi peli – Miekka heiluu hienosti 1500-luvun Japanissa

07.03.2019 20:30 | Ilari Hauhia

Activision järjesti tällä viikolla Lontoossa tapahtuman, jossa valitut pelimediat pääsivät tutustumaan ennakkoon loppukuusta ilmestyvään Sekiro: Shadows Die Twiceen. Muropakettikin pääsi mukaan testaamaan, miltä miekkataistelu 1500-luvun Japanissa tuntuu. Pääsimme pelaamaan Sekiroa noin tunnin verran alusta eteenpäin ja näkemään otteita sisällöstä, joka tulee vastaan kun pelissä on edennyt pidemmälle. 

Sekiro: Shadows Die Twicessä pelaaja on Wolf-niminen shinobi, joka on vannonut suojelevansa nuorta prinssiä. Heti pelin alussa Wolf kohtaa Ashina-klaania edustavan samurain ja epätoivoinen kamppailu päättyy siihen, että Wolfin käsi sivalletaan irti. Kamppailusta ja verenvuodosta uupunut Wolf taintuu taistelukentälle, mutta herää myöhemmin mystisen Buddha-patsaita veistelevän miehen luota. Tällä kertaa mies on patsaan sijaan veistänyt Wolfille uuden käden taistelussa menetetyn tilalle. Wolfin proteesi onkin erittäin olennainen osa Sekiro: Shadows Die Twicen pelimekaniikkaa.

Wolf on aseistautunut katanalla, jonka lisäksi tekokäteen on mahdollista päivittää jos jonkinlaisia lisävarustetta vihollisten taltuttamiseksi. Kykyihin kuuluvat esimerkiksi käden avulla heitettävät shurikenit sekä pienet sähikäiset, joilla vihollista voi hämätä. Proteesissa on myös heittokoukku, jolla Wolf voi edetä kohtuullisen pitkiäkin matkoja ilmojen halki. Heittokoukun avulla karttaan aukeaa kolmas ulottuvuus, ja esimerkiksi kattojen päällä ja puiden oksilla kiipeilystä tulee tärkeä osa peliä.

Sekiro: Shadows Die Twice on siinä mielessä hyvin perinteinen FromSoftwaren peli, että vihollisia vastaan kamppailu on yhtä aikaa sekä pirullisen vaikeaa että hyvin nautinnollista. Sekiro: Shadow Die Twicessä miekkailu pohjautuu realismiin – ja kuten tosielämässä, on pääpaino vihollisen asennon ja tasapainon horjuttamisella. Sekä pelaajalla että vihollisella on näkyvissä mittari, joka kertoo kuinka hyvin taistelun osapuoli on pysynyt tasapainossa. Tarkkaan ajoitetuilla torjunnoilla ja sivalluksilla vihollisen puolustuksen voi ohittaa, ja pelaaja pääsee lyömään kuolettavan iskun.

Kuolettavien iskujen lyöminen tuntuu hyvin palkitsevalta. Ne on kuvattu tyylikkäästi hidastettuina ja brutaalin graafisina. Veri lentää kaaressa, kun Wolfin katana läpäisee esimerkiksi vastustajan sydämen. Toisaalta myös Wolf heittää veivinsä hyvin nopeasti, jopa yhdestä tai kahdesta iskusta, mikäli pelaaja ei keskity suojautumaan vihollisen iskuilta, vaan yrittää voittaa taisteluja pelkällä hyökkäysnapin rämppäämisellä.

Sekiro: Shadows Die Twice ei ole yhtä armoton kuoleman kanssa kuin FromSoftwaren Dark Soulsit. Pelaajalla on mahdollisuus syntyä kertaalleen heti kuoleman jälkeen siihen paikkaan, mihin matka pysähtyi. Uudestisyntyminen ei ole pelkkä helpotus muuten haastavaan peliin, vaan sitä voi käyttää myös strategisena työkaluna. Kun Wolf on kerran kaadettu, luulevat viholliset homman olevan hoidettu ja voivat esimerkiksi lähteä kävelemään poispäin. Uudestisyntymisen jälkeen shinobi voikin yllättää viholliset uudelleen takaapäin.

Uudestisyntymisen varaan ei kannata laskea liikaa. Mikäli Wolf kuolee lopullisesti, palaa tämä edelliselle tallennuspisteelle ja menettää samalla puolet ansaitsemistaan kokemuspisteistä. Paitsi jos pelaajalla käy tuuri, sillä silloin tällöin jumalat armahtavat kuolleen soturin eikä rangaistusta tule.

Yllätysmomentilla ja hiippailulla on suuri painoarvo Sekiro: Shadows Die Twicessä. Vaikka kyse ei ole varsinaisesta hiippailupelistä, jossa kaikki on pilalla mikäli pelaaja tulee huomatuksi, voi varjoissa liikkumista käyttää huomattavan paljon edukseen. Mikäli vihollisen pääsee yllättämään takaapäin tai heittokoukun avulla yläilmoista, on tämä huomattavasti helpompi laittaa kylmäksi. Samalla varjoista hyökkäävä Wolf voi tuhota vihollisia yksitellen, mikä tekee taistelusta paljon helpompaa.

Hiippailu ja heittokoukun avulla eteneminen on kohtuullisen helppoa. Useimmat Sekiron vihollistaisteluista onkin mahdollista kiertää kokonaan. Pidemmällä juoksulla jatkuva vihollisten välttely voi osua omaan nilkkaan. Ilman kokemuspisteitä ja vihollisilta kerättävää kultaa voivat pomotaistelut osoittautua varsin haastaviksi.

Kokonaisuudessaan Sekiro: Shadows Die Twicestä jäi käteen positiivinen ensivaikutelma. Pelin ydin on sen tarjoama miekkataistelu, joka tuntuu ainakin alun perusteella hyvin lupaavalta. Kamppailu oli vaikeaa, mutta FromSoftwarelle tyypillisesti kyse oli reilusta haastavuudesta. Jokaisen kuoleman kohdalla virhe tuntui omalta epäonnistumiselta, eikä huonolta pelimekaniikalta. Toisaalta haastavuudesta johtuen taistelun voittaminen ja kuoliniskun antaminen tuntui hyvin palkitsevalta.

Graafisesti Sekiro: Shadows Die Twice onnistuu kuvaamaan 1500-luvun Japania tyylikkäästi. Sekiro: Shadows Die Twice vie pelaajan useaan eri ympäristöön aina vehreästä metsästä lumiseen vuoristoon. Äänimaisema on niin ikään varsin onnistunut.

Lyhyen kosketuksen myötä odotukset ovat korkealla Sekiro: Shadows Die Twicen julkaisua odotellessa. Testisessiossa ei esimerkiksi päästy vielä kokeilemaan pomotaisteluja, joten jää vielä nähtäväksi, onko FromSoftware onnistunut säilyttämään Dark Soulseista tutun tason myös sillä saralla.

Sekiro: Shadows Die Twice ilmestyy PC:lle, Xbox Onelle ja PlayStation 4:lle maaliskuun 22. päivänä.