Galak-Z: The Dimensional (PS4)

22.09.2015 14:30 | Miikka Lehtonen

galak-z_ps4_arv_0kansiTekijä: 17-BIT
Julkaisija: 17 -BIT
Testattu: PlayStation 4
Saatavilla:  PlayStation 4
Tulossa: PC
Pelaajia: 1
Muuta: Ladattava peli, hinta 19,95 euroa (PSN)
Pelin kotisivu: http://17-bit.com/galakz
Arvostelija: Miikka Lehtonen

galak-z_ps4_arv_03

 

Roguelike on termi, joka menettää alati kiihtyvällä vauhdilla kaikkea merkitystään. Vauhti on kiihtyvä ja hurja sen takia, että roguelike-idean peruspilareilla ratsastavia pelejä ilmestyy hirvittävällä vauhdilla.

Tuorein yrittäjä on Galak-Z, joka on Asteroids-henkinen räiskintäpeli roguelike-elementeillä höystettynä. Mitähän termin ymmärretään tällä kertaa tarkoittavan?

Galak-Z on peli, joka tekee heti vaikutuksen estetiikallaan. Kun pelin käynnistyessä ruudulle paukahtaa wanhan kolikkopelin boottiruutua muistuttava animaatio kromaattisine vääristymineen, kun alkuvideot ovat kuin 80-luvun japanilaisista avaruusanimaatioista peräisin tai kun pysäytyskuvassa näkyy VHS-nauhureista tuttuja vääristymiä ja efektejä, inspiraatiot eivät ole kovin vaikeasti arvattavissa. Kyllä, 80-luvun animesarjojen tunnelmaahan tässä haetaan.

Haku on ollut pääpiirteittäin menestyksellistä, mitä nyt jotkin animaatiot näyttävät turhan sliipatuilta ja kliinisiltä esikuvaansa nähden. Efektin toimivuutta parantaa se, että kyse ei ole pelkästä graafisesta kikkailusta, vaan samasta ”hei tehdään peli 80-luvun piirrossarjasta” –ideasta on lainattu juttuja myös peruspelattavuuteen.

galak-z_ps4_arv_01

Tämän viikon jaksossa…

Galak-Z rakentuu viiden ”kauden” ympärille. Kukin kausi koostuu viidestä ”jaksosta”, eli tehtävästä. Pelaaja komentaa A-Takia, ihmiskunnan jalon avaruuslaivaston viimeistä pilottia. Kaikki muut tuhoutuivat taistelussa pahaa avaruuskalamiesten imperiumia vastaan ja nyt A-Tak kokeellisessa hävittäjässään, yhdessä yhden naisen komentaman tukialuksen kanssa, pakenee kohti maata voidakseen varoittaa ihmiskuntaa uhkaavasta invaasiosta – ja ehkä voittaa koko sodan.

Sitä ennen pitäisi kuitenkin tehdä kamalasti asioita. Jokainen jakso on siis yksi tehtävä, joka on valittu suuresta valikoimasta potentiaalisia ideoita. Joskus pitäisi vaikka yrittää pelastaa vangiksi jäänyttä pilottikaveria, toisinaan etsiä ruokaa tai korjaustarvikkeita tukialusta varten. Käytännössä tehtävän tarinalla ei ole paljon väliä, sillä se on vain tekosyy, joka lähettää pelaajan lentelemään asteroidien ja avaruushylkyjen keskelle. Käytännössä kaikki tehtävät kulminoituvat siihen, että luovitaan satunnaisesti luodussa labyrintissä sijaitsevan tehtäväpaikan luo, ammutaan jotain ja lennetään takaisin kotiin.

Vaikka kyse on pienestä jutusta, se tekee paljon pelin tunnelmalle. Alussa nähdään aina TV-sarjan introa muistuttava latausjakso, jonka päätteeksi ruudulle paukahtaa satunnaisesti generoitu jakson ja kirjoittajan nimi. Ja kun kausi on vihdoin läpi, nähdään anime-henkiset lopputekstit juustoisen loppubiisin kera.

Itse peli taas on … No, se on hankalampi kuvailla. Kyseessä kun ei ole mikään perustason kahden tikun räiskintäpeli, ainakaan täysin. A-Takin lentsikan nokkaa ohjataan vasemmalla tikulla, mutta se ei tee muuta kuin kääntelee alusta. Jotta se liikkuisi johonkin, pitää joko antaa kaasua eteen tai taakse. Nokan suunta ja liikkumasuunta taas eivät ole mitenkään sidottuja toisiinsa, joten pelaaja voi hyvin antaa moottoreilla vauhtia oikealle, päästää kaasusta irti ja pyörähtää ammuskelemaan mihin suuntaan haluaa, aluksen jatkaessa vauhtivektorin suuntaan.

Paperilla simppeliä mutta käytännössä hyvin haastavaa ohjaustuntumaa autetaan muutamalla lisämanööverillä. Ensinnäkin A-Tak voi driftailla aluksellaan, eli pyöriä ympyrää jonkin esineen ympärillä. Lisäksi aluksella voi boostailla lyhyissä pyrähdyksissä ennen kuin moottorit ylikuumenevat. Käytössä on myös väistönappi, jolla voi hetkeksi ikään kuin hypähtää ilmaan ja näin väistää vaikka kohti tulevia ammuksia.

Kestää helposti useamman hetken, ennen kuin kontrollien kanssa pääsee sinuiksi. Alkutuntien aikana huomasin itse usein toivovani, että Galak-Z olisi vain perustason kahden tikun räiskintä, koska se tuntui sujuvammalta ja paremmalta idealta. Kun kontrollit iskostuivat selkärankaan, mielipide muuttui. Galak-Z:n ohjaus kun on äärimmäisen toimiva ja hyvä systeemi, pelaajat vain eivät ole ehkä ihan tottuneet siihen.

Sitten pääsin toiseen kenttään, jossa sain uuden ominaisuuden: alus pystyy muuttumaan myös miekalla ja kilvellä varustetuksi mechaksi, joka voi heitellä vihollisia ja esineitä pitkin avaruutta. Ja opettelu alkoi taas alusta…

galak-z_ps4_arv_02

galak-z_ps4_arv_05

Taas kerran uusinta?

Galak-Z:n kontrollit eivät suinkaan ole se ainoa este sujuvan pelailun tiellä, sillä peli on sikamaisen vaikea, eikä valitettavasti aina ihan pelinkehittäjien suunnittelemalla tavalla. Vaikeustaso alkaa siitä, että tallentaa voi vain kausien välissä, eli kaikki viisi tehtävää – jotka kestävät noin 10-15 minuuttia kipaleelta – pitäisi pelata läpi yhdeltä istumalta, tai sitten jättää konsoli lepotilaan odottelemaan session jatkamista.

Ne kaudet pitäisi myös pelata läpi kerralla, eli jos onnistuu tehtävän aikana kuolemaan, edessä ei ole vain sen tehtävän, vaan koko kauden pelaaminen uusiksi. Tämä on ongelmallista myös sen takia, että pelissä tosiaan on niitä roguelike-elementtejä.

Pelaajan alus on lähtökohtaisesti heikko nuhapumppu, joka ei kestä paljon vahinkoa, eikä myöskään tuota sitä. Aluksella on kaksi palautuvaa suojakilpeä ja neljä kestopistettä, jotka sitten eivät palaudukaan, edes tehtävien välissä. Ainoa keino palauttaa kestopisteitä on ostella korjaussarjoja tehtävien välissä (tai joskus niiden aikana) aukeavasta kaupasta, yksi kerrallaan. Ja lisää niitä ei käytännössä myöskään saa, eli alus ei pelin aikana muutu kestävämmäksi.

Tämä on huonompi juttu, koska niillä samoilla korjaussarjoilla pitäisi ostella alukseen myös parempia aseita ja komponentteja. Niitäkin jaellaan monilla tavoilla. Joskus tehtävistä vain löytää vaikka tuunausosan laseriinsa. Niiden avulla voi muunnella tulinopeutta ja ammusten lentorataa tai vaikka muuttaa ne kimpoaviksi tai palaviksi. Ongelma on vain siinä, että näin kerätyt osat ovat kertakäyttökamaa. Kun kuolee ja joutuu aloittamaan alusta, parannusosat häviävät kuin tuhka tuuleen.

Toinen vaihtoehto on löytää kentistä parannusosien piirustuksia. Kun niitä kerää tarpeeksi, parannuskamat aukeavat pysyvästi. Tavallaan. Jos vaikka onnistuu löytämään osat kimpoilevia ammuksia varten, niitä ei suinkaan saa uudella aloituksella noin vain mukaansa, vaan ne voivat ilmestyä joskus kauppojen satunnaisiin valikoimiin ostettaviksi.

galak-z_ps4_arv_03

Ratkaisu on persoonallinen, mutta ei mielestäni hyvä. Yleensä roguelike-ideoita ammentavissa peleissä (vaikkapa Rogue Legacyssä) jokainen ajo parantaa pelaajaa ja tämän hahmoa jotenkin. Jos pelaa vaikka sen neljä tehtävää kaudesta läpi ja kuolee, olisi kiva, jos pääsisi lähtemään uuteen yritykseen paremmin varustettuna, kestävämmällä aluksella tai muuten vain paremmasta tilanteesta kuin ensimmäisellä kerralla. Nyt näin ei ole, vaan edessä on pahimmillaan luuppi, jossa samalla roska-aluksella kuollaan uudelleen ja uudelleen pelin etenemättä mihinkään. Se on hyvin turhauttavaa.

Galak-Z:n ainoa kädenojennus helpotuksille on se, että tehtävistä voi kerätä niin sanottuja crash coineja, jotka voi sitten uudelle yritykselle lunastaa valuutaksi ja näin ostella parannusosia. Ongelma on vain siinä, että niiden jakelu on täysin satunnaista. Yhdellä yrityksellä sain niitä ensimmäisestä kaudesta peräti 10, eli sain aika mehukkaan aluksen seuraavalle ajolle ja pääsinkin kauden läpi. Samalla vauhdilla puhalsin sitten kakkoskauden kolme ensimmäistä tehtävää läpi saamatta yhtään crash coinia. Kun sitten kuolin, edessä oli selvästi vaikeamman kakkoskauden aloittaminen ilman mitään parannusosia – tai ilman mitään toivoa.

galak-z_ps4_arv_04

Teknisiä ongelmia

Galak-Z kaipaisi siis ehkä vähän tuunausta ja lisäajattelua ihan peruspelattavuutensa osalta, mutta lisäksi se kaipaisi päivityksiä myös teknisiin juttuihinsa. Peli kun ei nyt ole se aivan jouhevin, mikä on aika fataali ongelma. Pelaajan alus ei todellakaan kestä kuritusta juuri yhtään, vaan täysien kestopisteiden ja kuoleman välinen ero on muutaman sekunnin luokkaa, kun kaikki menee tarpeeksi perseelleen. Ruutu on pahimmillaan täynnä ammuksia, joita pitäisi väistellä, tai muuten on vainaa.

Kuvitelkaas, mitä tapahtuu, kun tässä tilanteessa pelin ruudunpäivitysnopeus dippaa, peli pätkäisee tai muuten vain tökkii. Kuolemahan siitä seuraa, ja valitettavasti mitä pitemmälle pelaa, sitä enemmän peli pätkii ja tökkii. Osittain kyse on ehkä siitä, että moottori ei vain kestä hirveää tulisadetta, mutta koska tökkiminen lisääntyy ajan myötä, kyseessä voi ehkä olla myös jonkinlainen muistivuoto. Ongelmaa on yritetty korjata jo parillakin päivityksellä ja peli pyörii nyt paremmin kuin ilmestyessään, mutta ei hyvin vieläkään.

Voitte kuvitella, miten V-käyrä kehittyy, kun tunnin varovainen pelailu ja aluksen parantelu kusee kauden viimeisessä tehtävässä siihen, että ratkaisun hetkillä tekninen töksähdys tappaa pelaajan. Voin kertoa, että se muuten ottaa päähän ja rankasti. Itselläni suurin osa kuolemista onkin tullut juuri teknisten ongelmien kautta.

Täytyy toivoa, että kehitystiimi jaksaa tuunata peliään lisää, sillä Galak-Z:ssä on aineksia erinomaisuuteen. Juuri nyt turhan rosoinen eteneminen ja runsaat tekniset ongelmat tylsyttävät terän, mutta jos pätkiminenkin saadaan kuriin, pisteisiin voi helposti henkisesti lisätä yhden. Potentiaalia siis on valtavasti. Nyt kun se vain lunastettaisiin.

 

 

Lisää aiheesta

Gradius V (PS3)

Mega Man Legacy Collection (PC, PS4, Xbox One)

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One)

Running With Rifles (Mac, PC)

Ziggurat (PC, PS4, Xbox One)