Uusimmat

Geist (GC)

10.01.2006 00:00 Muropaketin toimitus

Saksalaisen filosofin Georg Wilhelm Friedrich Hegelin mukaan henki pyrkii vapauteen. Lause muuttuu peliviihteen nimessä kirjaimellisesti todeksi. Tutkija John Raimin henki, ajatukset ja sielu eli saksaksi geist erotetaan väkivalloin ruumiista Volks Corporationin hämäräperäiseen tutkimuslaitokseen tehdyn sotilasoperaation epäonnistuttua. Raimin onnistuu kuitenkin karata aaveena ehdollistamiskoulutusohjelman seottua. Tyhjä ruumis jää virumaan tutkimuslaitoksen uumeniin, ja pelaajan tehtäväksi jää pakeneminen yhtenä kappaleena. Matkalla selviää, miksi Volks Corporation hamuaa henkiä hallintaansa ja kuka on kaiken takana.

Kuka pelkää kummituksia?

Ensimmäisestä persoonasta kuvatussa Geistissä yhdistellään runsaasti, mutta epäsuhtaisesti erilaisia pelityylejä. Parhaiten toimivat vanhoista seikkailupeleistä lainaavat rauhalliset osuudet, joissa pääsee tutkimaan ympäristöä vapaasti ja käyttämään kiehtovia kummitusvoimia.

Tärkein haamukyky on päämyyntiartikkelina toimiva esineiden ja olentojen riivaus. Hidastettuna oikeaan maailmaan nähden liitävälle hengelle tämä on elinehto, sillä Raimi pysyy elossa aavetilassa pidempiä aikoja vain keräämällä voimaa erikoisista kasveista. Valtaamalla esineitä puhelimista maalipurkkeihin ja olentoja sotilaista rottiin aave voi elää ihmisten maailmassa pidempiä aikoja. Tärkeiden elävien olentojen kohdalla pelaaja näkee hahmon riivatessaan välähdyksen isäntänsä menneisyydestä tulevien pulmakohtien varalta. Elävä kohde täytyy vain ensin pelästyttää, ja sopivat esineet aktivoida tutkimalla.

Pelotteluskenaariot ovat pelin parasta antia. Tiedemies saadaan suunniltaan täyttämällä miestenhuoneen lavuaari verellä. Lepakot pelästyvät valonheittimistä ja yksinäinen sotilas kavahtaa itsestään laukeavaa vaahtosammutinta. Parhaimmillaan pelottelu saa hymyn nousemaan jo huulille ennen varsinaista toimintaa, esimerkiksi tajutessa, kuinka pahaa-aavistamattomat sotilaat pelästyvät konekiväärin yhtäkkisestä toimintavirheestä.

Kekseliäästä pelottelusta huolimatta seikkailuosuuksien määrä ja laatu sekä rytmitys heittelehtivät. Mainiota pelottelukohtaa saattaa seurata pitkä ja hermostuttava, tarkasti tietyssä järjestyksessä suoritettava pulma, joka vaatii kentän ravaamista edestakaisin. Mieleen muistuvat kivuliaasti hiirellä klikattavien seikkailujen rasittavimmat osuudet.

Geistissä on runsaasti suunnitteluvirheitä, jotka paljastuvat aihepiirin avaamien mahdollisuuksien vuoksi. Pelaajan päässä kulkee miljoonia vaihtoehtoja, joita voisi kokeilla ja tehdä henkenä kulkiessaan, mutta pelillä on usein tarjota vain yksi ratkaisu tilanteeseen. Rajat on vedetty turhan tiukalle.

Pääosin toimintaosuudet hoidetaan yksitoikkoisesti sotilaalla juosten ja ampuen, kuten fps-peleissä on tapana. Hyvä ohjaus ja muista peleistä ryövätyt mekaniikat pitävät huolen siitä, että ammuskelu toimii. Parhaimmillaan toimintakohdat ovat hyppiessä kiivastempoisesti esineestä ja olennosta toiseen pelaajan oman valinnan mukaan.

Heikointa antia edustavat puuduttavan yksioikoiset pomotaistelut, joissa käytetään antiikkista energiamittaria vastustajan elinvoiman selvitykseen. Seikkailuun samastumisen pilaamiseen tuskin lienee parempaa välinettä.

Turhanpäiväiseen viilailuun kehitysporukalta on riittänyt aikaa. Haamun näkymättömyyskyvyn mahdollisuuksista kumpuavat miehiset tirkistelyfantasiat on muistettu täyttää yksityiskohtaisen suihkukohtauksen kautta. Ainakaan ei unohdu, kenelle pelit edelleen suunnataan.

Haamut hippasilla

Jos yksinpelitila onkin epätasapainoinen kokonaisuus, moninpeliosa petraa keskittymällä harkitusti olennaiseen. Moninpelitiloja on vain kolme, mutta laatu korvaa määrän. Vanhat fps-pelien pelitilat on muokattu Geistin maailmaan osuvasti.

Nelinpeli sujuu jaetulla ruudulla.

Geistin parissa viihtyy hyvän b-elokuvan tavoin, kunhan hyväksyy sen heikkoudet. Suhteellisen lyhyen pelikokemuksen tarjoavaa yksinpeliä pönkittävät mainiot moninpelitilat, jotka hakevat vertaistaan GameCubella. Geistiä voikin suositella pelkän GameCuben omistaville pelaajille varauksetta koneen vähäisen vastaavan pelitarjonnan takia.

Erica Christensen

Tekijä: n-Space
Julkaisija: Nintendo
Testattu: GameCube
Saatavilla: GameCube
Pelaajia: 1-4
Pelin kotisivu: Nintendo