UUSIMMAT

Golden Sun: Dark Dawn (DS)

11.01.2011 19:37 | Tero Lehtiniemi

Tekijä: Camelot Software Planning
Julkaisija: Nintendo
Testattu: DS
Saatavilla: DS
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://goldensun.nintendo.com
Arvostelija: Tero Lehtiniemi

GBA:lla jonkinasteiseksi klassikoksi muodostunut Golden Sun -roolipelisarja  kärsi kiehtovuudestaanhuolimatta monista ongelmista. Keskitasoinen, paikoitellen ylipitkä dialogi ja ontuva rytmitys eivätkuitenkaan loppujen lopuksi onnistuneet ottamaan niskalenkkiä muuten toimivasta, hyvien puzzlejensiivittämästä klassisesta RPG-kokemuksesta.

Nyt lähes seitsemän vuotta myöhemmin jatko-osa on viimein valmis. Onko Camelot Software Planning jatkanut aiempien osien linjoilla, vaiko ottanut opikseen kritiikistä?

Golden Sun: Dark Dawn sijoittuu aikaan 30 vuotta Golden Sun 2: The Lost Agen tapahtumien jälkeen. Alkuperäisen Golden Sunin sankarit Isaac, Garet ja Ivan viettävät ansaittuja eläkepäiviä jälkikasvunsa kanssa vahtien mystistä Alephin vuorta. Rauhallinen hiljaiselo saa kuitenkin ikävän päätöksen, kun Garetin rämäpäinen poika Tyrell nappaa vanhuksien käyttämän liidokin käyttöönsä ja rämäyttää sen keskellä läheistä metsikköä. Vaatimattomasta pelastusreissusta saa alkunsa seikkailu, jonka pääosassa ovat vanhojen sankarien lapset Matthew, Karis ja Tyrell. Matkan varrella mukaan lyöttäytyy myös sekalainen seurakunta muuta porukkaa.

Toisin kuin hidastempoisesti polkeneet edeltäjänsä, lähtee Golden Sun: Dark Dawn vauhtiin täydellä höökällä. Vanhojen pelien tapahtumat kerrataan olennaisilta osilta nopeasti. Seikkailun lomassa hoidettu tutoriaali tutustuttaa pelaajat riskittömästi sekä pelin taistelujärjestelmään, Djinneihin sekä ongelmanratkaisuun.

Ongelmanratkaisu onkin sekä pelin kantavin että omintakeisin elementti. Kaikki sankariryhmän jäsenet ovat niin kutsuttuja adepteja, eräänlaisia taikureita jotka voivat johtaa elementaalista psynergy-voimaa Djinn-taikaolennoista. Näitä djinnejä on pelissä lähes kahdeksankymmentä, ja niistä jokaisella on omat uniikit ominaisuutensa. Osaa niistä käytetään ainoastaan taisteluissa, osaa taas pelikartalla ongelmanratkaisussa. Osa Djinneistä tulee vastaan seikkailun edetessä, osa on piilotettu ovelammin.

Pelin puzzlet vaihtelevat palikkapuzzleista erilaisin psynergy-voimien soveltamista vaativiin monimutkaisempiin virityksiin. Psyenergy-voimilla sankarit voivat esimerkiksi sytyttää tai sammuttaa tulia, täyttää vesiastioita, kasvattaa köynnöksiä tai siirtää etäällä olevia esineitä. Pääosin puzzlet ovat loogisia ja hyvin suunniteltuja, ja meininki tuokin useimmiten mieleen enemmän Zelda-pelit kuin perinteiset JRPG:t.

Paljon melua tyhjästä

Dark Dawnin ehkä häiritsevin ongelma on se, että se tarjoaa paljon hienoja ideoita, joiden hyödyntäminen jää ikävä kyllä puolitiehen. Tästä hyvänä esimerkkinä on pelin djinn-järjestelmä. Kuten jo tuli todettua, Djinnejä on pelissä päälle seitsemänkymmentä, osa niistä varsin hyvin piilotettuja. Pelihahmojen hahmoluokka muuttuu sen mukaan, minkälaisia tai kuinka monta Djinniä heihin kulloinkin on liitetty. Djinnien erikoisvoimien käyttäminen saa otukset standby-tilaan, ja kun tarpeeksi niitä on standby-tilassa, voi ryhmä laukaista Final Fantasy -henkisiä massiivisia summon-hyökkäyksiä. Djinnin siirtyessä standby-tilaan myös näiden vaikutus hahmoon lakkaa, ja niinpä esimerkiksi hahmoluokka muuttuu tällöin matsin aikana ikään kuin lennosta.

Koko systeemi vesittyy kuitenkin kahdella tavalla. Ensinnäkin mielenkiintoisia djinn-yhdistelmiä on turha kuvitella tekevänsä, sillä parhaan tuloksen saa kun niputtaa jokaiselle mahdollisimman monta hahmon oman elementin mukaista djinniä. Toinen syy on yksinkertaisesti se, että muutamia pomotappeluita lukuun ottamatta pelin taistelut ovat todella helppoja. Suurin haaste piileekin varsinaisissa puzzleissa.

Djinn-järjestelmän lisäksi pelissä ihmetyttää sen tapa viljellä ns. emoticoneja. Pelin pääsankari Matthew pysyy käytännössä hiljaa koko pelin ajan, ja keskusteluissa suurimmat vaihtoehdot ovat usein neljän eri emoticonin välillä. Oli vaihtoehto sitten innostunut, surullinen tai mitä lie, tällä ei tuntunut olevan mitään suurempaa vaikutusta. Dialogi myös sortuu välillä taattuun Golden Sun -venytykseen. Erityisesti pahikset harrastavat politiikoilta tuttua retoriikkaa jossa yhden lauseen sanomiseen käytetään suurin piirtein neljä lausetta.

Golden Sun: Dark Dawniin on monella tapaa vaikea suhtautua. Se on audiovisuaalisesti uskomattoman hieno peli ja tarjoaa puzzleineen mukavan poikkeuksellisen JRPG-kokemuksen. Toisaalta siinä harmittavat ne kaikki asiat, jotka olisi ollut yksinkertaista hoitaa hieman paremmin tai hyödyntää tehokkaammin.

Kaikesta itkusta huolimatta Dark Dawn naulasi allekirjoittaneen todella tehokkaasti ääreensä, ja genren ystäville se tarjoaa juuri sitä mitä me kaipaammekin. Mitään uskomattoman hienoa ja mullistavaa Dragon Quest IX:n tyyliin ei kuitenkaan kannata odottaa, mutta pohjimmiltaan kyseessä on lajityyppinsä vakaa ja turvallinen edustaja. Ehkä jopa liiankin turvallinen.

 

Lisää aiheesta

Golden Sun 2: The Lost Age (GBA)

Golden Sun: Dark Dawn -ennakko (DS)

Lue myös

Alpha Protocol (PC, PS3, Xbox 360)

Back to the Future Episode 1: It’s About Time! (Mac, PC)

Create (PS3, Wii, Xbox 360)

Gray Matter (PC, Xbox 360)

Majin and the Forsaken Kingdom (PS3, Xbox 360)

Sly Trilogy (PS3)

World of Warcraft: Cataclysm (Mac, PC)

 

Keskustelu

Sain ton joululahjaks mut en vaan pääse auythyausta pois, muuten hyvä peli

”GBA:lla jonkinasteiseksi klassikoksi muodostunut Golden Sun -roolipelisarja kärsi kiehtovuudestaanhuolimatta monista ongelmista. Keskitasoinen, paikoitellen ylipitkä dialogi ja ontuva rytmitys eivätkuitenkaan loppujen lopuksi onnistuneet ottamaan niskalenkkiä muuten toimivasta, hyvien puzzlejensiivittämästä klassisesta RPG-kokemuksesta.”

Mitä? Ihan perus JRPG-huttua ja loistavaa sellaista. Ei oikein voi miinukseksi laskea. Ei taida olla Breath Of Firet ja Final Fantasy I – VI tuttuja??

Muropaketin uusimmat