Legend of Zelda: Triforce Heroes (3DS)

02.02.2016 19:30 | Kalle ”HCJorma” Lounela

LegendofZeldaTriforceHeroes_arv_0kansi2Tekijä: Nintendo EPD, Grezzo
Julkaisija: Koei Tecmo
Testattu: 3DS
Saatavilla: 3DS
Pelaajia: 1, 3 (lähiverkossa ja internetissä)
Muuta: Toimii parhaiten moninpelinä
Pelin kotisivu: Legend of Zelda: Triforce Heroes
Arvostelija: Kalle ”HCJorma” Lounela

LegendofZeldaTriforceHeroes_arv_025

 

TOTEM TIME! Tuttu huudahdus kajahtaa kolmen Zeldan noustessa toistensa päälle. Alinta hahmoa ohjaava huutelee rivakasti ampumiskäskyjä ylimmälle, keskimmäisen vain nauttiessa matkasta. Korkealla kyykkineiden vihollisten haukkoessa viimeisiä sanojaan heitämme toisiamme ylätasanteille ja jatkamme kohti uusia hirviöitä. Tätä on Triforce Heroes parhaimmillaan.

Sankarimme omaavat taas kerran luolastojen ongelmien ratkaisuun mitä erikoisimpia keinoja. Vesisauvojen ja tuulipumppujen lisäksi olennaisena osana on elintärkeä toteemi-yhteispeli. Eteen tulevat esteet ovat rakennettu niin, että kyseessä on puhdas co-op — kenttiä ei yksinkertaisesti pääse yhdellä hahmolla läpi.

Kissat on koiria ja Linkit Zeldoja pukuleikkien kasvaessa oleelliseksi osaksi kolmen sankarin seikkailuja. Jokainen vaateparsi antaa teemaansa sopivan boostin: eskimovarusteissa voi kävellä jäällä ongelmitta, outokeiju Tingleksi pukeutuneena selkäänsä saa putoamiselta pelastavat ilmapallot ja ihanan prinsessa Zeldan mekko lisää todennäköisyyttä sydänten tippumiseen. Pukineet täytyy tilata huumorisävytteiseltä madamelta rahaa ja materiaaleja vastaan, joita kiertyy pelaamalla luonnostaan.

LegendofZeldaTriforceHeroes_arv_01

Meemipeli.

Hädässä ystävä tunnetaan

Paljon puhuttu toteemitoiminta on yksinkertaista kaverin harteille nousemista. Pomo haluaa pommia syötäväkseen, mutta yksittäin olette liian alhaalla? Homma hoidossa! Ei muuta kuin kaveri olalle ja hänen tähtäystään ohjaamaan. Kyseinen akti vaatii kommunikaatiota, ajoitusta ja yhteispeliä. Muut symbioosia vahvistavat elementit liittyvät aseisiin. Yhdellä voi olla jousipyssy, toisella pommit ja kolmannella tulta viskovat lapaset. Jokaista vempelettä tarvitaan eri esteisiin, joten kaikki joutuvat ylimmäksi vuorollaan, eikä sooloilemalla pääse pitkälle.

Nintendo jatkaa syvään juurtuneita perinteitään ja tälläkin kertaa teknisesti toimiva verkkopeli on vain haave. Pätkimiseltä ehtiessään peli katkeilee mädän yhteyden liittyessä joukkoon, eikä touhua kannata edes testata muulla kuin raudanlujalla verkkokokoonpanolla. Jos en olisi päässyt kokeilemaan lokaalia, sulavasti toimivaa hauskanpitoa, haukkuisin varmaan tässäkin arvostelussa koko tekeleen syvimpään helvettiin. Niin pelikelvottoman kuvan koko errorsopasta sai.

LegendofZeldaTriforceHeroes_arv_02

Yhteistyön mittari

Silloin kun nettipeli toimi, oli satunnaisten heppujen kanssa ongelmia kommunikoida. Chattia ei ole, mutta sen sijaan tarjolla on kourallinen ”come here” -luokan pikaviestinappuloita. Yhteistyöhaluisten tyyppien kanssa pääsin eteenpäin kivuttomasti, mutta sooloilevien pelaajien kanssa edettiin vain turhautumisen uudelle asteelle. Puskaradio viserteli nettipuolen toimineen joillakuilla sulavasti, ja vielä ilman perseilijöitäkin. Omakohtainen kokemus kertoi tosin täysin toista tarinaa.

Saman huoneen naputtelu pelastaa homman kaatumisesta täyden katastrofin puolelle. Yhdellä pelikortilla ja kolmella laitteella pääsee nauttimaan hauskasta co-opista, joka todella testaa osanottajien yhteensopivuutta. Ainakin Linkkeilymielessä.

Kerrankin kaikki pistekilpailu pelaajien välillä on vaihdettu johonkin yhteenkuuluvuutta lisäävään eli jaettuihin sydämiin ja elämiin! Kortittomat pelaajat eivät menetä keräämiään craftaysroiniaan, vaan ne säilyvät seuraavaan pelikertaan, mukaan lukien avatut kentät. Erittäin mainio peli kokoontumisiin, joissa tarvitaan helpon nopeaa viihdykettä kaukana asuvien kamujen kanssa.

LegendofZeldaTriforceHeroes_arv_04

LegendofZeldaTriforceHeroes_arv_05

Ongelmien summa

Yksinpeli on olemassa, vaikken haluaisi sitä myöntää. Siinä ohjaat kaikkia kolmea hahmoa vuorotellen, jolloin kaksi muuta on elottomia nukkeja. Joku varmasti saa iloa irti taiteilusta yksinään, useimmat ei. Sinänsä hyvä, että moninpelin puoleen on panostettu niin hyvin, ettei touhua ole voinut tehdä fiksusti yksinään pelattavaksi. Toisaalta huonon yhteyden omaavalla, korvessa asuvalla henkilöllä on aika turha teos hyppysissään. Vähän kuin liikuttelisit vuorotellen koko joukkuettasi eteenpäin nettiräiskinnässä.

Triforce Heroesin huba kaatuu ensiksi nettiongelmiin, sitten kolmen ja tasan kolmen 3DS:n vaatimukseen lähipelissä. Jouduin useaan otteeseen turvautumaan tasapainotteluun kahdella laitteella, koska senhetkisiä pelikavereita oli yksi. Miksi tarvitsen tuplaLinkin ohjaamiseen tuplalaitteet, kun yksinpelissä pystyy vaihtelemaan hahmojen välillä? Liian monta miinusta täyden hinnan pelille; olisitte ommelleet asua vielä vaikkapa vuoden ja puskeneet ulos jotain harmaata hupparia upeampaa.

 

LegendofZeldaTriforceHeroes_arv_06

 

Lisää aiheesta

Legend of Zelda: A Link Between Worlds (3DS)

Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D (3DS)

Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D (3DS)

Legend of Zelda: Skyward Sword (Wii)

Legend of Zelda: The Wind Waker HD (Wii U)

Oceanhorn: Monster of Uncharted Seas (PC)