Super Scribblenauts (DS)

26.01.2011 18:37 | Petteri Kaakinen

Tekijä: 5th Cell
Julkaisija: Warner Bros. Interactive Entertainment
Testattu: Nintendo DS
Saatavilla: Nintendo DS
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: Super Scribblenauts
Arvostelija: Petteri Kaakinen

Kohtaa ongelma. Mieti ratkaisu. Kirjoita ratkaisu. Katso mitä tapahtuu. Scribblenauts oli häikäisevä ja omaperäinen peli, jollaista ei oltu aiemmin tehty. Mutta vaikka sen piirtely-idea olikin loistava, niin toteutuksessa tietyt pelaamisen perusasiat tuntuivat unohtuneen.

Jatko-osa lunastaa lupauksensa paremmista kontrolleista ja fysiikkamallinnuksesta, mutta ottaa hieman takapakkia muilla osa-alueilla.

Raskaana oleva vessanpönttö

Scribblenautsin ideana on erikoinen. Pelaaja voi kirjoittaa ruudulle periaatteessa minkä tahansa englanninkielisen substantiivin, internetistä tuttuja ilmiöitä tai maailmanlaajuisesti tunnettuja ihmisiä. Peli tunnistaa mitä pelaaja kirjoittaa ja lisää sen pelimaailmaan. Ideoitua asiaa voi mahdollisesti käyttää ongelmanratkontaan, tai sitten sillä muuten vain pelleiltiin.

Super Scribblenauts lisää ennestään massiiviseen sanavalikoimaan vaihtelua adjektiivien avulla. Uusi systeemi mahdollistaa esimerkiksi valtavien kesyjen lohikäärmeiden luonnin. Samalla kun adjektiivit lisäävät periaatteessa mahdollisuuksia, haiseva massiivinen sänky on edelleen vain sänky. Adjektiivien vaikutus pelattavuuteen siis vaihtelee. Sensuuriakin löytyy jonkin verran, koska peli on tarkoitettu lastenkin pelattavaksi.

Adjektiivisysteemissä on pari suurta heikkoutta. Niitä tuntuu olevan samaan aikaan sekä paljon että vähän. Siinä missä substantiiveja voi keksiä mielin määrin ja saattaa kestää kauankin ennen kuin tulee vastaan sellainen esine, asia tai olento jota peli ei tunnista, ensimmäinen toimimaton adjektiivi tulee todennäköisesti jo ensimmäisten minuuttien aikana. Lähes koko ajan tulee vastaan puuttuvia perusadjektiiveja. Tämä pakottaa ärsyttävästi miettimään mahdollisesti toimivia synonyymejä. Peli ei myöskään edes yritä korjata pelaajan tekemiä pieniä kirjoitusvirheitä adjektiiveissa, vaan pienikin puute johtaa siihen, että sana jätetään huomioimatta.

Pelaaminen itsessään on yksinkertaista. Kentissä pelaajalle annetaan jokin tehtävä, jossa pitää keksiä sana tai useampia, jotka täyttävät annetut tai vihjatut ehdot. Valitettavasti ratkaisut eivät ole aina täysin loogisia. Pelissä on myös muutamia toiminnallisempia kenttiä, joissa pitää esimerkiksi selvitä erilaisten vaarojen ohi tähdenkimpaleen luokse. Vaikeustasoa voi kasvattaa vapaaehtoisilla haasteilla, joissa jo läpi käytyjä kenttiä pitää ratkaista muutaman kerran peräkkäin eri sanoja käyttäen. Rikkinäinen kisa-auto pitää esimerkiksi korjata kolmella eri varaosalla tai pelaajan on keksittävä kolme eläintä, jotka muistuttavat joltain ominaisuudeltaan tavalla tai toisella kirahvia.

Super Scribblenautsin heikkoutena on kenttien liika painottuminen täsmällisesti määritettyihin tehtäviin, joissa ei ole käytännössä ollenkaan varaa luovuudelle, vaan ne ovat lähinnä oman tietämyksen ja sanavaraston laajuuden koettelemista. Se voi tietysti olla samalla tavalla viihdyttävää aivonystyröiden aktivoimista kuin vaikkapa sanaristikoiden täyttäminen, mutta vähän se harmittaa. Nerokas pelimekaniikka näet mahdollistaisi niin paljon enemmänkin.

Super Scribblenautsin perusongelma on sama kuin ensimmäisessäkin osassa. Sanojen ja asioiden luomisgeneraattori on uskomattoman hieno saavutus, mutta se ei itsessään vielä riitä hyvän pelin tekemiseen. Kontrollit on korjattu ja generaattorilla pelleily hiekkalaatikkopelimuodossa viihdyttää jonkin aikaa, mutta melko pian alkaa kaipailemaan jotain konkreettisempaa tekemistä. Ikävästi kenttä- ja puzzle-suunnittelu ei ole tarpeeksi monipuolista ja kekseliästä tukemaan generaattorin mahdollistamaa monipuolisuutta. Tällaisenaan se jää kouralliseksi nerokkaita puzzleja ja läjäksi ihan kivoja tietovisoja sekä epäloogisuuksia. Ehkä 5th Cell kehittää vielä Super Scribblenauts Turbon, jossa he keskittyvät pienten korjausten ja adjektiivien kaltaisten lisäysten jälkeen puhtaasti paremman sisällön luomiseen.

 

Lisää aiheesta

Scribblenauts (DS)

Mielikuvituksettomuus. Pitkä, ikävä sana, joka vaivaa niin monia pelejä nykypäivänä. Tylsyyden trendi on jatkunut jo vuosia, joten taantuma ei kelpaa selitykseksi. Ei varsinkaan, kun Nintendon koneilla näkee raikkaita, omaperäisiä teoksia. Sellaisia, kuin vuoden parhaisiin peleihin kuuluvan Scribblenautsin.

Lue myös

ilomilo (Xbox 360)

Last Window: The Secret of Cape West (DS)

Marvel Super Hero Squad: Infinity Gauntlet (PS3, Wii, Xbox 360)

Puzzle Quest 2 (DS, PC, Xbox 360)

Raskulls (Xbox 360)

Super Meat Boy (Xbox 360)

Total War: Shogun 2 -ennakko (PC)

 

Muropaketin uusimmat