Uusimmat

Fallout 3:n kehittäjä pettyi Diablo III:een

02.07.2008 12:31 Miikka Lehtonen

SeiskaDomen paluu? Ei suinkaan, vaan kahden erilaisen pelisuunnittelufilosofian törmäys. Fallout 3:n tuottaja on ilmaissut pettymystään Blizzardin tulevaan Diablo III -peliin ja aloittaa samalla mielenkiintoisen pohdinnan jatko-osien luonteesta, tosin kenties tahtomattaan.

Asialla on tällä kertaa Ashley Cheng, eräs Bethesdan tulevan Fallout 3 -roolipelin tuottajista. Miekkonen on tuoreessa blogipostauksessaan ottanut kantaa Diablo III:een ja ilmaissut närkästystään pelin konservatiiviseen luonteeseen.

Kuten kaikki peliin jo tutustuneet ovat varmasti huomanneet, Diablo III näyttää pintapuolisesti kovin samanlaiselta kuin edeltäjänsä, mitä nyt grafiikka on selvästi parempaa. Cheng ei ole tyytyväien ratkaisuun.

”Minun täytyy sanoa, että olen pettynyt siitä, miten Blizzard on päättänyt tehdä näin konservatiiviset jatko-osat Diablolle ja StarCraftille.”

Ajatus sinänsä on mielenkiintoinen, sillä pelit ovat keränneet ylistystä monilta pelaajilta juuri samasta syystä. Monet pelkäsivät, että Blizzard lähtee keksimään pyörää uudelleen ja tuhoaa samalla ne perustat, jotka tekivät Diablosta Diablon ja StarCraftista StarCraftin. Cheung itse taas kuuluu tiimiin, joka pisti pitkään rakastetun ja palvotun roolipelisarjan täysin uusiksi omaa jatko-osaansa varten.

Vaikka Fallout 3:sta löytyy viittauksia ja kevyitä yhtäläisyyksiä edeltäjiinsä, kyse on täysin uudenlaisesta pelistä, joka vetää selvän pesäeron aiempiin osiin. Ratkaisu on helposti ymmärrettävissä, sillä Falloutin tai Fallout 2:n kaltainen hardcore-roolipeli tuskin vetoaisi pelaajiin konsoleilla, jotka ovat myös pelin pääasiallinen kehitysalusta. Blizzardilla on toisin. Diablo III ilmestyy PC:lle ja Macille, mutta ainakin Blizzard Worldwide Invitationalissa pelin tuottaja kielsi suoraan konsoliversion olemassaolon.

Onko kyse siis kahdesta erilaisesta suunnittelukoulukunnasta – perinteiden vaalimisesta ja niiden hiomisesta verrattuna jatko-osiin, jotka pyrkivät esittelemään pelisarjan täysin uudella tavalla – vai ainoastaan konsoli- ja PC-pelikehityksen realiteeteista? Mitä lukijat ovat mieltä? Kumpi tapa on parempi, vai ovatko ne yhtä hyviä?

Chenginkin on kuitenkin tunnustettava, että vaikka Diablo voi olla hänen makuunsa turhan konservatiivinen, se saa hänenkin kielensä kosteaksi. ”En epäile hetkeäkään, etteivätkö pelit tule olemaan älyttömän hauskoja, addiktiivisia ja hiottuja. Blizzard on pelikehityksen huippunimi, kukaan ei osaa hommaa heitä paremmin.”