Uusimmat

Far Cry 2 tekee lineaarisesta tarinasta dynaamisen ja muuttuvan seikkailun

30.05.2008 11:30 Jukka O. Kauppinen

Ubidays-raportointi jatkuu. Moni kovan linjan PC-pelaaja – ja nyttemmin myös konsolipelaajat – odottavat taatusti paljon Far Cry 2 -toimintapeliltä. Pettyneitä tulee varmasti olemaan monia, mutta ainakin pelin pyrkimys pelaajan toimien mukaan muokkautuvan pelikokemuksen tarjoamiseen saa varmasti positiivisen vastaanoton.

Ubidays-tapahtumassa esiteltiin Far Cry 2 -toimintapeliä monelta kantilta. Eräs mielenkiintoisimmista havainnoista oli tekijöiden pyrkimys tehdä pelistä monenlaisille pelaajille soveltuva. Ja tämä siis positiivisella tavalla – eikä vain tyhmentämällä peliä kaikille sopivaksi.

Peli yhdistää samaan pakettiin sekä lineaarisen, suoraviivaisen räiskintäpelin lajin puritaanisimmille harrastajille, että avoimen ja monella tapaa polveilevan seikkailun. Mutta miten ihmeessä?

Vastaus löytyy luovan pelisuunnittelun maailmasta. En kerro nyt kaikkea – vaan yhden mielenkiintoisimmista ratkaisutavoista.

Pelin tarina on näet dynaaminen. Aivan, dynaaminen. Pelissä on tietty käsikirjoitus, joka muuttuu pelin tapahtumien mukaan. Jos väittämä ei ole aivan silkkaa puppua, voivat tarinaa vähänkin vapaamuotoisemmin tulkitsevat pelaajat muuttaa pelin tarinan detaljeja huomattavastikin. Tarina muuttuu pelaajan huomaamatta sitä mukaa miten eri avainhenkilöt selviävät raa’assa taistelujen täyteisessä maailmassa. Jos henkilö A ja X kuolevat, mutta Z ja Y ovat hengissä, muuttuvat myös tehtävät sen mukaisesti. Vaikka varsinainen juoni ja tavoitteet pysyvät koko ajan samoina, muuttuu pelaajan kokemus hänen huomaamattaan ja seuraava pelikerta voikin olla hyvinkin erilainen.

Kuulostaa hyvältä. Katsotaan miten toimii. Lisää pelistä ja tarinapuolesta lähitulevaisuudessa.

Raportti eDomen Pariisin kirjeenvaihtajalta, suoraan Ubidays-tapahtumasta. Päätämme raporttimme Pariisin sydämestä tähän.

Klikkaa: Lisää Ubidays-reportaaseja.

Lue lisää eDomesta

eDome Pariisin lumossa – Ubidays 2008

eDome Ubidaysin vauhdissa

Far Cry 2 liikahtaa vanhemmillakin koneilla

Kaikkea ne ranskalaiset keksivät: pelataan perseillen

NASA hakee näkyvyyttä avaruussimulaattorilla

Pelimaailman legendaarisia PR-töppäyksiä, osa X

Muropaketin uusimmat