Grand Theft Auto San Andreaksessa ihmetystä herättäneelle bugille paljastui syy
Entinen rockstarilainen avasi sanaisen arkkunsa.
Grand Theft Auto San Andreaksen pelaajat ovat saaneet viimein vastauksen näitä pitkään ihmetyttäneeseen kysymykseen.
Monet pelaajat huomasivat peliä pelatessa, että monesti pelin pienkoneet törmäsivät vain yllättäen lähelle pelaajaa. Vaikka näin tuntui tapahtuvan useasti, tapauksen todettiin lopulta olevan myytti, sillä kehittäjät eivät koskaan vaivautuneet kommentoimaan asiaa.
Nyt studion entinen työntekijä Obbe Vermeij on kuitenkin paljastanut tapauksen salaisuudet X-palvelussa, jossa tämä kertoi törmäyksen syypäänä olleen lentokoneiden synty ja koodissa olleet määreet.
Tarkalleen ottaen ennen kuin peli loihti maailmaan lentokoneen koodi etsi tämän lentolinjasta mahdollisia esteitä. Skannaus oli kuitenkin niin hidas prosessi, että sitä haluttiin hyödyntää mahdollisimman vähän. Tämän seurauksena jotkin ohuet esteet, kuten esimerkiksi puut, saattoivat jäädä huomaamatta koodilta, minkä vuoksi lentokone loihdittiin suoraan puiden eteen törmäyskurssille. Toisinaan lentokoneet saattoivat taas tiputtaa korkeuttaan, sillä heti luotuaan niillä ei ollut tarpeeksi nopeutta pysyäkseen ilmassa.
Vermeij myönsi, että nämä yhdessä johti pelissä nähtäviin yllättäviin törmäyksiin. Hän myös paljasti, että kehittäjät jopa harkitsivat hetken aikaa poistavansa pelistä kokonaan lentokoneiden yliajot tämän vuoksi, mutta päätyivät lopulta jättämään ne peliin.
In GTA San Andreas, small planes are periodically created near the player to perform a fly-by.
Sometimes they crash.Before creating the plane, my code looks for obstacles in its path.
It scans a number of lines in the forward direction of the plane. These scans are slow so I… pic.twitter.com/8uUQcmU958— Obbe Vermeij (@ObbeVermeij) April 2, 2024