Itse tehdyn pelisisällön lumoa jo vuodesta 1983
Pelaajien luoma sisältö oli tapetilla jo vuonna 1983, kauan ennen LittleBigPlanetia. Gamasutra julkaisi Bill Loguidicen ja Matt Bartonin kirjoittamasta Vintage Games-kirjan bonussisällöstä omatekoisten pelisisältöjen luomista käsittelevän kappaleen.
Vuonna 1983 eräs Bill Budge sai valmiiksi Pinball Construction Setin. Flipperi-intoilijat varmasti kuolasivat nähdessään sen kansitekstit:
”Osia ja työkaluja miljoonien korkearesoluutioisten videoflippereiden tekoon. Ei ohjelmointia eikä kirjoittamista, valitse pöydälle haluamasi osat ja pääset pelaamaan napin painalluksella!”.
Apple II ja sen 48 kilotavun muisti oli taipunut Budgen tahtoon niin hyvin, että PCS:llä sai tehtyä jopa parempaa jälkeä kuin mihin miehen paria vuotta aikaisemmin koodaama Raster Blaster -flipperi oli pelaajat totuttanut.
Applen käyttöliittymä oli jättänyt vaikutteita Bill Budgeen, niinpä ajatus objektien raahauksesta & pudotuksesta yhdistyi valmiiseen Raster Blaster -flipperisimulaatioon. Työn aloittaminen Pinball Construction Setin parissa olikin sitten enää pieni askel.
Budge piti projektista, koska varsinaisen pelin suunnittelua ja tekemistä ei tarvittu; puuhaa kuitenkin piisasi tiedostojen tallennusmahdollisuuden, äänieditorin ja piirustusohjelman parissa.
Miten EA hyödynsi Construction Set-huumaa ja miten ala kehittyi siitä eteenpäin; mielenkiintoisen jutun voit lukea kokonaisuudessaan täältä:
The History of the Pinball Construction Set: Launching Millions of Creative Possibilities
Lue myös
Arvostelu: Mount & Blade 1.0 (PC)
Arvostelu: Rise of the Argonauts (PC, PS3, 360)
Fallout 3:n ladattava lisäsisältö myöhästyy