Uusimmat

Kuinka maailma luodaan – lue pitkä artikkeli tekniikasta Skyrimin taustalla

05.05.2013 15:00 Juho Anttila

Jokainen Bethesdan roolipelejä pelannut tietää, että firman seikkailujen tapahtumapaikat ovat valtavia. Neliökilometreittäin maastoa, kymmeniä luolia, kaupunkeja, rakennuksia ja muuta mukavaa. Me pelaajat nautimme lopputuotteesta ja toisaalta annamme palautetta puutteista, mutta pysähdymmekö koskaan pohtimaan, miten näin kookkaat maailmat luodaan?

Bethestalla työskentelevä Joel Burgess on julkaissut Gamasutrassa pitkän ja kattavan artikkelin, joka pureutuu syvällisesti siihen, miten Bethesdan pelien maailmat rakennetaan. Artikkeli pureutuu paitsi käytettyihin teknologioihin, myös siihen, miten esimerkiksi taidesuunnittelijat ja kenttäsuunnittelijat kommunikoivat keskenään ja miten eri tiimien työn tulokset saadaan sovitettua yhteen.

Kehitysideologian taustalla on ajatus modulaarisesta kehittämisestä. Maailma rakennetaan palasista, joita voidaan käyttää uudelleen ja yhdistellä erilaisilla tavoilla. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta lähestymistavassa riittää haasteita. Miten saada samoista palikoista kasatut ympäristöt tuntumaan tuoreilta? Entä kuinka suunnitella komponentit niin, että ne sopivat yhteen keskenään?

Burgessin artikkeli tarjoaa vastauksen näihin ja moneen muuhunkin kysymykseen. Ennen kaikkea se on kuitenkin huippumielenkiintoinen kurkistus kulissien taakse siihen, kuinka yksi kaikkien aikojen vaikuttavimmista pelimaailmoista luotiin. Pakollista luettavaa kaikille pelikehityksestä kiinnostuneille.

Alkuperäinen englanninkielinen artikkeli löytyy täältä.

Lisää aiheesta

Bethesda siirtyy Skyrimistä ”kohti uusia seikkailuja”

Skyrim saa oman versionsa Call of Dutyn prestige leveleistä

Bethesda muisti kauniisti sisarensa menettänyttä Skyrim-pelaajaa

Muropaketin uusimmat