Limbo-pelin menestys toi tekijöilleen vapauden
Joskus indie-pelirintamalla tapahtuu jotain niin mukavaa, että ei voi kuin hymyillä toisten hyvän onnen johdosta. Minecraft ei ole suinkaan ainoa indiepuoti, jolla menee mukavasti. Myös huikean Limbo-pelin tehneen Playdead Studiosin kavereiden on syytä hymyillä.
Huiman taiteellinen, ihmeellinen ja viehättävä Limbo on näet myynyt niin hyvin, että tekijöille jäi taskuun muutakin kuin karkkirahaa. Jopa niinkin paljon, että Playdead Studios on ostanut itsensä virallisesti itsenäiseksi.
Vai että itsenäinen indie-pelitalo ostaa itsensä? Kyllä. Vaikka yhtiö hallinto olikin sen perustajien ja pelintekijöiden hallussa, varsinainen omistajuus oli pelitaloon sijoittaneiden rahoitusyhtiöiden kassaholveissa. Nyt omistuskirjat ovat kuitenkin siirtyneet Playdeadin omaan kassakaappiin.
Limbo oli tanskalaisen Playdeadin ensimmäinen videopeli. Firman perustajat Arnt Jensen ja Dino Patti ovat pitkän linjan pelimiehiä, Jensenin loikatessa indie-uralle IO Interactivelta ja Pattin Sirius Games/Mediamobsterilta.
Lisää on luvassa!
Lisätietoja: http://limbogame.org/
Lisää aiheesta
Limbo tulossa PC:lle ja PS3:lle pian
Limbo rakentuu samoista aineksista lukuisien muiden indiepelien kanssa. Tasohyppelyä, fysiikkamoottori ja puzzleja. Mutta kun liimana käytetään huikeaa tunnelmaa ja aitoa rakkautta, on lopputulos enemmän kuin osiensa summa.
Tarinaa ei juuri yllä mainittua enempää selitellä. Se, mitä todella tapahtuu ja missä oikeasti ollaan, jää pelaajan oman tulkinnan varaan. Missä Limbo oikeasti sijaitsee? Onko päähenkilö elävä vai kuollut? Onko toivoa enää jäljellä vai odottaako sankaria vain loputon pimeys? Kuten kaikessa hyvässä taiteessa, vastauksia ei tarjoilla valmiiksi pureskeltuina. Sen sijaan pääosaan nousee tunnelma.
Lue myös
Deus Ex: Icarus Effect laajentaa Human Revolutionin tarinaa
Oi mikä tyttöystävä – teki Fallout-monopolin synttärilahjaksi