Uusimmat

NVIDIA julkisti grafiikkapiirilaskentateknologian

10.11.2006 11:48 Jukka O. Kauppinen

Näytönohjainvalmistaja NVIDIA julkisti uuden CUDA-nimisen tekniikan, jolla näytönohjaimen prosessoria voidaan käyttää uusin tavoin laskentaan, myös peleissä.

Yhtiön mukaan ”CUDA on täysin uusi arkkitehtuuri grafiikkapiirien avulla tapahtuvaa laskentaa varten.”

Grafiikkapiirilaskenta CUDAn avulla on uusi laskentatapa, jossa sadat on-chip-prosessoriytimet työskentelevät yhtä aikaa ratkaistakseen monimutkaisia laskentaongelmia. Uusi laskentatapa on jopa sata kertaa perinteisiä laskentatapoja nopeampi.

CUDAn käyttämiseen tarvitaan myös yhtiön julkaisema grafiikkapiireille tarkoitettu C-kääntäjä, jolla ohjelmistojen kehittäjät voivat yhdistää ohjelmiinsa näytönohjaimella tapahtuvaa datanmurskausta.

Erilaisten hyötykäyttöjen ohella näytönohjaimella tapahtuvaa laskentaa on hehkutettu esimerkiksi pelien fysiikkalaskennalla.

NVIDIAn mukaan ”laskentaratkaisu, joka ylittää perinteisen grafiikkapiirien stream-laskennan rajoitukset.”

Fysiikkalaskenta on hardismaailman kova uusi juttu, jota itse asiassa kolme eri valmistajaa puffaa kovaan tahtiin.

ATI ja NVIDIA ovat molemmat sitä mieltä, että fysiikkalaskenta kannattaa suorittaa tietokoneessa olevalla näytönohjaimen prosessorilla. Ja koneessahan kannattaa silloin olla kaksi, jopa kolmekin, näytönohjainta. Toinen lähestymistapa on puolestaan lisätä koneeseen ihka erillinen fysiikkaprosessori, joka tekee vain yhtä asiaa mutta tekee sitä tosissaan.

Numeroiden murskaaminen näytönohjaimella tai fysiikkaprosessorilla on tarkoitettu helpottamaan tietokoneen prosessorin kuormitusta. Kun realistinen fysiikka lasketaan toisaalla säästyy tietokoneen varsinaisen prosessorin tehoa pelien muuhun pyörittämiseen. Realistinen tai ainakin siltä näyttävä fysiikkahan on yhä tärkeämpi osa pelejä, kun useampikin ohjelmistotalo tarjoaa pelikehittäjille omia fysiikkamoottoripakettejaan ja pelaajat vaativat pelimaailmalta luonnollisen oloisia reaktioita. Näiden laskenta on kuitenkin äärimmäisen raskasta.

CUDA Software Development Kit (SDK) on saatavilla NVIDIAn kehittäjäohjelman kautta. Lisätietoja www.developer.nvidia.com.

Asus PhysX P1 – fysiikkalaskennan maihinnousu

ATI esitteli fysiikkalaskentaa GPU:lla

ATI:n fysiikkaratkaisu joulumarkkinoille

ATI ehdottaa fysiikkalaskennan siirtämistä näytönohjaimille