Uusimmat

Ovatko konsolien ladattavat pelit liian halpoja?

05.02.2008 12:30 Jukka O. Kauppinen

Sonyn, Microsoftin ja Nintendon nykykonsolit eroavat yhdessä suhteessa merkittävästi aiemmista: internet-yhteydet ja verkosta ostettavat/ladattavat pelit ovat olleet tärkeä osa konsolien kokonaiskuvaa alusta lähtien. Mutta onko pelien määrä kasvanut liian suureksi? Ovatko ladattavat pelit liian halpoja?

Näitä kysymyksiä pohtii Gamasutra-julkaisun päätoimittaja Simon Carless.

Carlessin arvioiden mukaan konsolien verkkopalveluista ostettavat pelit ovat liian halpoja.

”10 dollarin keskihinta ei ole tarpeeksi, jotta pienemmät pelikehittäjät pysyisivät pystyssä, etenkin kun pelejä ei voi yleensä julkaista kilpailevien konsolien verkkopalvelussa.”

Samaan aikaan verkkopalvelujen pelimyynti ei välttämättä mairittele. PS3:n Flow myi 120 000 kappaletta syyskuuhun 2007 mennessä. Suomalaisen Super Stardust HD:n tarkat myyntiluvut eivät ole tiedossa, mutta ainakin viiden ensimmäisen päivän myynti oli noin 25 000 kappaletta. Nämä eivät ole vielä kovinkaan huikeita lukuja peleille, joita on tehty isolla porukalla ja pitkään.

Carlessin mukaan Xbox Live Arcade –pelien myynti asettuu keskimäärin 15 000 ja 400 000 väliin. Konsolin julkaisun alkuvaiheessa moni pienempikin indiepeli ylitti helposti sadantuhannen rajan. Puolen miljoonan rajan on ylittänyt usea peli ja miljoonankin tuolla puolen notkuu yksi peli: Uno.

Mutta nyt pelejä on tarjolla jo niin paljon, että uusien pelien myynti on väistämättä hidastunut.

Esimerkiksi Switchball on myynyt vain 41 000, Mutant Storm Empire 25 000 ja Space Giraffe 17 000. Näillä luvuilla ei saada pelintekijän pöydälle edes kuivaa leivänkänttyä.

Tiivistettynä Carless ehdottaakin, että ladattavien pelien hintahaitaria kasvatettaisiin. Retrokäännökset sun muut casual-tyyppiset pelit voisivat herua pikkurahalla, rankemmista uutuuksista voitaisiin vaivatta pyytää 20-30 taalaa.

Ei täysin tyhjästä nyhjäisty visio, allekirjoittaneenkaan mielestä. Hinta kun ei tunnu olevan suurin tekijä ladattavienkaan pelien ostopäätöksissä. Jos hinta ratkaisisi, niin sekä Super Stardust HD:n että Space Giraffen myynti laskettaisiin sadoissatuhansissa, ellei miljoonissa. Mutta ei.

Lue Simon Carlessin koko kolumni täältä: Opinion: Console Downloadable Games? Too Cheap

Lue lisää eDomesta

Nintendon rahapaino jylisee – myös Virtual Console on rahasampo

Onko Nintendo lisäämässä konsoleita Virtual Consoleen?

PlayStation 3 osa 2: PlayStation Store

PlayStation 3:n ladattavat pelit testissä – PlayStation Storen parhaat

PlayStation Store avautuu myös PC-käyttäjille

PSP saa oman virtuaalikauppansa syksyllä

Sonyn ja Microsoftin antia Xbox Livessä ja PlayStation Storessa

Virtua Fighter Wiin retropelihalliin – Impossible Mission lähestyy – Virtual Console yltänyt miljoonamyyntiin

Xbox 360:n Live Arcade on täynnä pieniä helmiä

Xbox Live Arcade – pikkupelien paratiisi

Xbox Live Arcade – pikkupelien paratiisi osa 2

Xbox Live Arcade laajenee aggressiivisesti – 100 pelin raja rikki tänä vuonna

Xbox Live Arcade –pelit paremmuusjärjestykseen

Xbox Live Arcade -pelit testissä (osa 3)

Vaikuttaako hinta konsolin digikauppapeliä ostaessasi?

Katso tilanne vastaamatta