Uusimmat

Panostakaa tarinankerrontaan, pyytää Bioshockin tekijä

29.02.2008 20:59 Jukka O. Kauppinen

Viime vuonna julkaistu toimintaseikkailu Bioshock oli ja on edelleen yksi viime vuosien vaikuttavimmista peleistä. Pelin tarina, ympäristö ja tapahtumat nivoutuivat yhteen hämmästyttävällä tavalla, tarjoten pelaajalle äimistelyn, inhon, itsetutkiskelun ja science fictionista kuulun ”sense of wonderin” hetkiä koko matkan ajan, aivan loppuun saakka.

Ei siis ihme, että Bioshockin tekijä Ken Levine puhelikin auliisti pelien tarinankerronnasta ja erityisesti pelimaailman vaikutuksesta tarinaan – ja pelaajiin.

”Tarina on sitä kamaa, minkä kerrot pelaajille. Se ei muutu, se on sama kaikille pelaajille.”

”Sen sijaan tarinankerronta on sitä, minkä jokainen pelaaja luo itse itselleen pelin aikana.”

”Yritimme laittaa peliin mahdollisimman paljon asioita, joihin pelaajat joko kiinnittävät huomiota tai eivät, kuuntelevat tai eivät, käyttävät tai eivät. Sen sijaan että he joutuisivat katsomaan välianimaatioita, niin he voivatkin itse päättää syventyvätkö he pelin tarinaan, tutkivatko ympäristöä ja niin edelleen.”

”Suuri osa Bioshockin tarinasta on ympäröivässä maailmassa, ei siinä mitä pelaajille kerrotaan. Siksi jokainen pelaaja kokee sen eri tavoin.”

”Esimerkiksi myös Civilization kertoo tarinaa omalla tavallaan, ilman minkäänlaista käsikirjoitusta.”

”Bioshockissa pelin tarina istuu ympäristöön. Koko pelimaailma on metafori tarinalle. Kaunis unelma, joka sananmukaisesti hajoaa ympärilläsi. Todellisuuden murskaava paine.”

Lue koko artikkeli täältä: Storytelling Beneath the Surface

Lue lisää eDomesta

Bioshock (PC, 360)

BioShock saa jatkoa – jatko-osa kenties kahden vuoden kuluttua

BioShock villitsi myös nettisarjakuvien piirtäjät

Bioshock yksinoikeudella Microsoftille

BioShock-haastattelu – tulilinjalla pääsuunnittelija Paul Hellquist

Ensimmäinen Bioshock-modi lisää peliin tuntuvasti haastetta

Järkälemäinen annos BioShock-kuvia nälkäisille (päivitetty)

Nauti ilmaisesta Bioshock-pelitaiteesta

Take2 tyytyväinen: BioShockin kopiosuojaus onnistui tavoitteissaan

Nintendon johtaja haastoi suunnittelijat luomaan uusia pelejä

Miljardin taalan kysymys – mistä World of Warcraftin haastaja?

Windows Vista: ei hyötyä pelikäytössä

Viikon videojysäys: Dead Space, Alone in the Dark, Haze, GTA4 ja paljon muuta

Pelissä on tärkeintä...

Katso tilanne vastaamatta