Roguelike-pelien genre on… Rajaton
Roguelike on termi eräälle peligenrelle, joka on toisaalta periaatteessa tarkoin määritelty, toisaalta täydellisen rajaton. Kuten eräs indie-pelikehittäjä äskettäin mietiskeli, tämä joskus vuoden 1980 paikkeilla ilmestynyt Rogue-niminen roolipeli on kaikessa askeettisuudessaan luonut täysin omanlaisensa peligenren.
Dungeon Crawl, Dwarf Fortress, Nethack, Hack, Desktop Dungeons, 100 Rogues… Kaikki ne pohjautuvat samaan perusideaan, joka ei ole niinkään pelien sisällön, graafisen tyylin tai ominaisuuksien määrittelemä. Ehei. Roguen jälkeläisiä yhdistää enemmänkin arvaamattomuus ja dynaamisuus. Yleensä laajuuskin. Roguelike-pelit ovat kirjoittajan mukaan kuin työkalupakkeja, joista jokainen rakentaa omanlaisensa seikkailun.
Oikein mainio teksti, kannattaa lukaista.
Lue juttu: Roguelikes: The Misnamed Genre
Lue myös
Child of Eden on jotain uskomattoman kaunista
Dishwasher: Vampire Smile (Xbox 360)
SOCOM Special Forces – haastattelussa pelin pääsuunnittelija