Uusimmat

SCi/Eidos rapakunnossa: tappiot nelinkertaistuivat, 14 peliprojektia peruttiin

01.03.2008 15:47 Jukka O. Kauppinen

Brittiläinen pelikustantaja SCi, Eidosin emoyhtiö, on langennut todelliseen rapakuntoon. Yhtiön viimeisen puolen vuoden aikana kärsimät tappiot nelinkertaistuivat 81,4 miljoonaan puntaan vuoden takaisiin lukemiin verrattuna. Tämä siis 73 miljoonan punnan pelimyynnin jälkeen. Kamalassa kunnossa oleva yhtiö on joutunut turvautumaan radikaaleihin keinoihin.

Yhtiön toimitusjohtajan näkemyksen mukaan ongelmista on vielä mahdollista selvitä, mutta se vaatii sekä rahallista lisäpanostusta että radikaaleja toimia. Kuluja on karsittava – ja urakalla.

Sen seurauksena SCi pistää ensi alkuun pellolle neljänneksen työntekijöistään.

Samalla yhtiö on antanut niskalaukauksen kaikkiaan 14 eri peliprojektilleen, joiden ei arveltu tuottavan riittävästi tai jäävän laadultaan turhan vaatimattomiksi.

SCi Entertainment Groupin operatiivinen johtaja Phil Rogers toteaa, että yhtiön uusi suuntaus koostuu ”radikaalista muutoksesta toiminnassamme ja keskittymisestä studio-painotteiseen bisnesmalliin, pelien laadun parantamisesta sekä tuntuvasta kulujen karsinnasta.”

Samalla SCi keskittyy ennen kaikkea entuudestaan tuttuihin ja tunnettuihin pelisarjoihin, kuten Hitmaniin ja Tomb Raideriin.

Moni lukijamme muistanee Eidosin viime aikojen aikaansaannoksista etenkin surullisenkuuluisan Kane & Lynch -draaman.

Lue lisää eDomesta

GameSpot uppoaa Kane & Lynch -draaman myötä

Huonot arvostelut veivät jenkkilehden julkaisijoiden mustalle listalle

Kalju kostaja palaa – Hitman 5 ensi vuonna?

Kane & Lynch –draama jatkuu – Eidos väärensi arvosanoja

Kane & Lynch: kaikki yhden puolesta ja muille puukosta selkään

Mainostaja jyrähti – liian huono arvosana maksoi pelitoimittajan työpaikan

Pelibisneksessä isot jyräävät pienet

Selittelyn makua? ”Mainostajilla ei vaikutusta Gerstmannin potkuihin”, väittää GameSpot

eDomen arvosteluviikko: Speedball 2, Jam Sessions, Hard to be a God

Habbo Hotel failasi Kiinassa – kiinalaiset välttelevät selainpelejä

Panostakaa tarinankerrontaan, pyytää Bioshockin tekijä